Hlavní obsah stránky

ZE SVĚTA

Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR

Akademické knihovny v USA se stále více přizpůsobují nárůstu zahraničních studentů univerzit (od roku 2012 o 7 %). V roce 2015 proběhl výzkumný projekt ve dvou amerických a jedné australské univerzitní knihovně, který zkoumal zapojení zahraničních studentů do nového prostředí, jejich strategie vyhledávání informací a očekávání související se službami univerzitních knihoven. Studenti oceňují především rozmanitost prostor pro individuální a tiché studium, dále nabídku skupinových studoven, centrální umístění knihoven a jejich informační zdroje. Mnoho studentů doma nemá wi-fi a přístup k internetu, jiní si cení knihovny jako snadno dostupného místa, kde se setkávají se svojí komunitou. Pro ty, kteří se věnují akademické práci, disponují omezenými zdroji a nemají jiný systém podpory, slouží knihovny jako nejdůležitější a jediný zdroj informací pro studium. Většina studentů oceňuje akademické knihovny jako bezpečná místa, protože zde fungují i při nočním provozu bezpečnostní agentury placené univerzitou. Akademické knihovny vzájemně spolupracují na zlepšování svých služeb pro tuto cílovou skupinu.

(IFLA Journal – Volume 43, Number 4, December 2017, s. 361–378)

Počátkem roku 2018 probíhala v Bavorské státní knihovně velká výstava uměleckých publikací s názvem Showcase – Umělecká díla ze sbírek Bavorské státní knihovny. Výstava se svými 72 exponáty poskytovala komplexní vhled do těchto sbírek, které jsou organizačně začleněny do Oddělení rukopisů a vzácných tisků. Tato sbírka je v Německu jedna z nejdůležitějších. Umělecké publikace jsou důležitou součástí kulturního dědictví a v Bavorské státní knihovně je již od jejího založení silná tradice bibliofilského sběratelství. Knihy nebyly nikdy pouze nosiči informací, ale byly oslavovány jako významné umělecké objekty, kdy obsah a krásná forma tvořily nedílnou jednotu. V knižní oblasti tak v průběhu historie vznikají autonomní umělecká díla. Podobně jako v muzeu jsou takové sbírky knih silně ovlivněny kurátorem. V Bavorské státní knihovně byl nejvýznamnější osobností budování sbírky Charles Dachs, vedoucí Oddělení rukopisů a starých tisků v letech 1972–1994, který měl zvláštní talent a nadšení pro rozšíření této specifické kolekce. Ta dnes obsahuje asi 14 000 titulů, na výstavě byla prezentována jen její malá část. Nejstarší dílo Williama Blakea Songs of Los (1795) je první ukázkou autorské umělecké knihy. Jádro výstavy tvořily knihy od 60. let 20. století, kdy se kniha začala rozvíjet jako samostatná umělecká forma. Výstava v Mnichově působivě ukázala, jak se různí umělci zabývají knihou jako formou vyjadřování, jak vypadají různé umělecké knihy, jak se liší vzhledem a cenou.

(Bibliotheksmagazin – 12. Jahrgang, 36. Ausgabe, Oktober 2017, s. 12–16)

Koncem minulého roku provedlo metodické centrum Slovenské pedagogické knihovny pro školní knihovny revizi platných údajů v Adresáři školních knihoven v Slovenské republice. Bylo revidováno na 1536 webových adres základních a středních škol a malotřídek. Mimo jiné se zjišťovalo zveřejnění webových stránek s označením „knihovna“ nebo „školní knihovna“, zpřístupnění online knihovního katalogu a organizování zájmových kroužků na podporu čtení žáků. Školní knihovny jako organizační útvary škol mohou totiž bezplatně využívat informační a komunikační technologie svých mateřských institucí pro zveřejňování základních informací o svém zaměření, škále poskytovaných knihovnicko-informačních služeb a podpoře čtení. Ideálním digitálním nástrojem je pro ně webová stránka školní knihovny, která je buď součástí webové adresy školy nebo obecního úřadu. Při revizi 1532 webových adres škol a obecních úřadů se zjistilo, že ve sledovaném období mělo webovou stránku v rámci webových stránek svých mateřských organizací jen 326 škol. Z tohoto počtu bylo 98 webových stránek s označením „knihovna“ a 228 webových stránek s označením „školní knihovna“. Velmi málo škol mělo na stránkách vedle jiných informací zveřejněnou nabídku různých kreativních činností pro smysluplné trávení volného času. Kroužků na podporu četby bylo evidováno cca 40; jejich nejčastější názvy byly: Kouzlo pohádek, Čtení nás baví, Hravé čtení, Malý recitátor, Recitační kroužek atd.

(Knižnica – ročník 18, číslo 3, 2017, s. 42–44)

Připravil ROMAN GIEBISCH