Hlavní obsah stránky

Ochutnávka informačního vzdělávání na vlastní kůži

LENKA ŠIMKOVÁ ctenar@svkkl.cz

V polovině srpna letošního roku jsem měla příležitost zúčastnit se dvoudenního semináře v Městské knihovně Slaný, který byl zaměřen na informační vzdělávání (dále jen IV) zejména dětí a mlá­deže v knihovnách. Lektorsky jej zajišťovala Mgr. Len­ka Navrátilová z Městské knihovny v Poličce, která se této problematice již několik let věnuje. Během dvou dní se nám snažila předat především své zkušenosti z praxe, podložené ovšem i nezbytnou teorií z oblasti IV. Seminář byl na­plněn mnoha zajímavými aktivitami, vyžadoval spolupráci, zapojení do programu a zahrnoval seznámení s mnoha metodami z oblasti kritického myšlení, které jsou dále využitelné při konkrétních lekcích IV.

Informační výchova by měla být chápána jako ucelený proces vedoucí ke získání znalostí, dovedností a kompetencí uživatelů k samostatné práci s informacemi a informačními zdroji. Podstatná, ale ne jediná, je potom i schopnost efektivně využívat služeb knihoven.

Jako jednu z prvních činností jsme si vyzkoušeli takzvanou Abecedu. Její princip je celkem jednoduchý, ovšem efekt velmi dobrý. Na každé písmeno z abecedy je třeba zapsat jedno, nebo více přídavných jmen, které nás k danému téma­tu napadnou, a které ho podle našeho názoru vystihují. V tomto případě to byla lekce IV.

Dovolím si vám nyní předat něco ze svých poznámek v podobě zmíněné abecedy, a tuto meto­du doporučuji při přemýšlení o jakémkoli téma­tu či problému.

Jaká by měla být lekce informační výchovy?

– aktivní

– bezpečná

– cílená

– důvtipná

– efektivní

– funkční

– gramotná

h – hravá

ch – chytrá

– inspirativní

– jasná

– krásná

– logická

– motivační

– naučná

– opakovatelná

– precizní

– rytmická

– soudobá

– tradiční

– univerzální

– veřejná

– zábavná

Záměrně vynechávám některá písmenka, jako je q, w, y atd., ovšem i zde jsme našli zajímavá slova – například qalitní či werichovská :-). Jak takovou lekci připravit, se dozvíte v některých z dalších čísel Čtenáře, neboť na toto téma chy­s­táme miniseriál. S daným seznamem i dalšími podklady jsme dále pracovali a společným cílem bylo naučit se dívat na informační vzdělávání v knihovně jako projekt. Věřím, že mnohým z nás se to podařilo.

Vzdělávání uživatelů, ale i knihovníků byla věnována celá sekce na druhém dni konference Knihovny současnosti 2012 v Pardubicích. Je zřej­­mé, že proto, abychom mohli vzdělávat své uživa­tele, je nutné být vždy o krok napřed. Semináře podobné tomu, který proběhl ve Slaném, k tomu rozhodně přispívají.

Foto archiv knihovny