Hlavní obsah stránky

Michal Cihlář

(1960) grafik

Vystudoval Ateliér knižní kultury a písma na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Za studií (1981 až 1987) získal nejen Cenu Arna Sáňky za autorskou knihu, ale i možnost graficky upravit edici Klubu čtenářů pro rok 1988. Paralelně s prací na knihách, plakátech a obalech gramofonových desek se začal věnovat tehdy opomíjenému linorytu. Jako autodidakt tuto techniku zviditelnil nevídanými mnohabarevnými soutisky a hyperrealistickým pojetím. Je považován za průkopníka českého moderního linorytu. Jako jediný Čech se roku 1999 účastnil nejvýznamnější světové přehlídky linorytů v nizozemském Cobra Museu.

Ve své tvorbě nedělá žádné rozdíly mezi tvorbou volnou a užitou, do linorytu často převádí i typografii. V knižní grafice je příkladem antologie podivuhodných příběhů Ameriky 19. století Komu se to dostane do rukou (Odeon, 1992), za kterou obdržel dvě první ceny v soutěži Ministerstva kultury O nejkrásnější knihu. Pro tuto knihu vyryl dokonce i popisky pod obrázky. Obdobně o mnoho let později zpracoval knihu Salmana Rushdieho Východ, Západ a dětskou knížku o malé alce Kvik pluje na jih (Labyrint, 2004). Jeho zájem o zvířata vyústil v roce 1997 v devítiletou spolupráci se Zoo Praha, pro kterou vytvořil nejen známé logo a víc než tisícovku dalších děl, ale hlavně nezaměnitelný linorytový výtvarný image. Další dlouhodobou spoluprací bylo ilustrování knih Jáchyma Topola Anděl a Návrat k nádražní hale či jeho fejetonů pro přílohu Pátek Lidových novin. Přes sto kolorovaných linorytů pak publikoval v letech 2007-2009 v sobotní příloze LN Orientace. Druhou Cihlářovou zálibou je fotografování. Společně s Veronikou Richterovou vydali v nakladatelství Gallery své dvě autorské publikace Cuba v detailech s 1089 fotografiemi a Kambod­ža v detailech - 1444 fotografií. Následovala mono­tematická monografie jejich vlastních děl Zvěrstvo. Nyní chystají další rozsáhlou publikaci o fenoménu pet lahví.

V současné době se Cihlář opět věnuje volné grafice a oblíbenému tématu zátiší.