Hlavní obsah stránky

ZUZANA HELINSKY ODPOVÍDÁ (NEJEN) ZE ŠVÉDSKA

Dotaz: Existují ve Švédsku samoobslužné knihovny?

Odpověď: Ve Skandinávii se jako všude jinde stále více a více diskutuje o nákladech na provoz knihoven a s tím i o související otevírací době. A opět, jako již po několikáté, přichází myšlenka samoobsluhy v knihovně. Nic nového, ale tentokrát debaty probíhají v Lundu - ve městě, kde žiji (je to univerzitní město se 100 000 obyvateli a s nejstarší švédskou univerzitou). Na začátku měsíce března jsem měla sérii kurzů marketingu v Dánsku, kde samoobslužné knihovny již existují. Je to veliký úspěch, o kterém se hodně píše v novinách, a to je samozřejmě velice dobré pro zviditelnění celého oboru.

Politikové v Lundu už odhlasovali roční zkušební období pro jednu pobočku, které hrozí zavření a kde je právě otevírací doba velikým problémem. Knihovna bude formou samoobsluhy otevřena každý večer, v sobotu i v neděli, a bude tedy mít stejné otevírací hodiny jako hlavní knihovna v Lundu. Pokud se projekt osvědčí, bude ji možné otevřít na celých 24 hodin. V knihovně bude videokamera a návštěvníci se dostanou dovnitř na svůj knihovnický průkaz a pin kód. Knihy si budou vybírat a registrovat sami pomocí automatů a webu. Uvažuje se i o internetovém spojení s hlavní knihovnou.

Karin Sandberg, šéfka lundské knihovny, si myslí a doufá, že to bude pro obyvatele Veberödu (patří k Lundu, ale leží asi 30 km od středu města) veliké zlepšení a uvádí, že spoustu úkonů v knihovně mohou návštěvníci dělat sami. Tím, že otevřeme knihovny bez personálu, usnadníme přístup ke kultuře mnoha dalším uživatelům. Zároveň uvolníme zaměstnance, kteří konečně budou mít čas a možnost vyhledávat více obyvatel, kteří z nějakých důvodů knihovnu nevyužívají, a zmapovat lépe jejich potřeby, abychom tak mohli nabídnout služby a produkty, které případní zájemci opravdu chtějí.

Takže celý projekt neznamená, že knihovníci budou nepotřební nebo že společnost chce ušetřit na platech. Naopak, v Dánsku je v těchto samoobslužných knihovnách zapotřebí více personálu než dříve, protože knihovny díky příznivé otevírací době a nové publicitě získaly velké množství nových návštěvníků a uživatelů. Slyšela jsem zajímavé srovnání, nevím jestli se vám bude líbit, ale „něco na tom je“. Když si lidé chtějí vyzvednout nebo uložit peníze, nepotřebují chodit do banky a snažit se tam přijít ještě před třetí hodinou (nebo kdy banky zavírají). Jdou k bankovnímu automatu. Když potřebují něco jiného - zařídit si půjčku, konzultaci nebo nějaký složitější úkon, pak se teprve musejí přizpůsobit otevírací době banky a možná i vystát frontu a pak žádat osobní služby.

Karin Sandberg ještě říká: „Musíme jít s dobou a vyvíjet se, je to vlastně otázka přežití. Je to nové a pro někoho možná děsivé, ale také zvláštní a napínavé a určitě vás nezapomeneme informovat o výsledcích lundského projektu.“