Hlavní obsah stránky

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: „deFacto workshop“ zvítězil v soutěži organizace Public Libraries 2030

ONDŘEJ HUDEČEK  ondrej.hudecek@mlp.cz

Počátkem února letošního roku ke mně doputovala výzva k zapojení do soutěže pořádané knihovnickou organizací Public Libraries 2030 ve spolupráci s jejich partnerskou společností News Guard. Soutěž byla zaměřena na knihovnické projekty, které se v roce 2019 věnovaly oblasti mediálního vzdělávání. Přihlásit se mohla jakákoliv knihovna z evropského kontinentu. Vzhledem k tomu, že Městská knihovna v Praze (MKP) během roku 2019 vyvinula a otestovala svůj „deFacto workshop“ mediálního vzdělávání, do soutěže jsme se přihlásili. Přesně v den, kdy vláda České republiky svým usnesením rozhodla mj. o uzavření knihoven, nám bylo oznámeno, že jsme soutěž vyhráli a získáváme odměnu 500 amerických dolarů.

Boj s dezinformacemi

Vítězný „deFacto workshop“ vznikl jako výsledek dlouhodobějšího úsilí naší knihovny bojovat s rostoucím počtem lží, manipulací a cílených dezinformací ve veřejném prostoru. Již v lednu 2018 se na půdě MKP ustavil tým lidí, jehož úkolem bylo iniciovat společnou odpověď českých knihoven právě na tyto výzvy, které lze bez přehánění označit za nový typ rakoviny, postihující naši společnost. V průběhu více než dvou let se na této aktivitě v rámci naší knihovny podílely různě početné skupiny zaměstnanců. Výsledná podoba vítězného workshopu je pak dílem autora tohoto textu a kolegyně Dity Lánské.

Takřka od samého počátku spolupracujeme s Katedrou informačních studií a knihovnictví (KISK) Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v rámci jejich projektu Sociální inovace v knihovnách. Na začátku ale nebylo jasné, jakou cestou se nakonec v boji s dezinformacemi vydáme. Právě díky pomoci KISK byly v krátkém čase zmapovány potřeby a očekávání knihovnic a knihovníků i zamýšlených cílových skupin. Dozvěděli jsme se, že bude nejvhodnější zaměřit se na oblast mediálního vzdělávání, v níž si ale mnozí knihovníci a knihovnice nejsou sami příliš jistí.

Setkali jsme se zástupci několika již fungujících iniciativ, které informace ověřují či ověřování vyučují a mají již zpracované metodiky. Zjistili jsme ale, že tyto metodiky nevyhovují našim potřebám a očekáváním. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vypracovat metodiku vlastní. Spojili jsme síly s edukačním designérem Braňo Frkem a během několika týdnů jsme vytvořili a otestovali devadesátiminutový workshop pro mládež a sepsali i jeho metodiku. Konkrétně jsme se zaměřili na žáky druhého stupně základních škol a na studující středních škol.

Testování metodiky

Testování probíhalo ve spolupráci s několika pražskými školami, jejichž vyučující se uvolili nabídnout své žáky/studenty jako „pokusné králíky“. Vzhledem k tomu, že si po celou dobu sbíráme anonymní zpětnou vazbu od účastníků, víme, že i první workshopy, při kterých jsme si zkoušeli jejich vhodnou formu a obsah, byly hodnoceny relativně pozitivně a většina žáků/studentů je vnímala jako přínosné.

Od samého počátku práce na metodice jsme si kladli za cíl, aby byla zpřístupněna takovým způsobem, že si ji budou moci kolegové a kolegyně převzít bez naší přímé pomoci. V tom nám nakonec velmi pomohly knihovnice ze Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové, které se rozhodly workshop otestovat. Pomoc nám navíc přislíbily ještě v době, kdy metodika neexistovala. Test přenosu metodiky nakonec proběhl úspěšně. Workshop deFacto, který si kolegyně upravily podle svých potřeb, tak dnes najdete v nabídce jejich vzdělávacích lekcí pro školy.

Na základě získaných zpětných vazeb od účastníků, učitelů i knihovníků jsme lekci v létě loňského roku upravili a její výslednou podobu pak představili v rámci konference Knihovny současnosti 2019. V aktuálním školním roce jsme v MKP uspořádali necelou dvacítku workshopů pro zhruba čtyři stovky žáků a studentů.

Mobilní telefon jako pracovní nástroj

Co je pro naše workshopy typické a co na nich účastníci oceňují? Jako pracovní nástroje jsme zvolili mobilní telefony, které jsou dnes pro mládež primárním nástrojem, skrze nějž vstupuje do prostředí internetu a kde spravuje své účty na sociálních sítích. Účastníci si tak mohli vše ověřovat za pomoci technologie, která jim byla důvěrně známá. Díky vlastním mobilním telefonům a stabilní Wi-Fi v knihovně bylo navíc možno využívat aplikace pro interaktivní hlasování a kvízy.

Během workshopu žáky a studenty neučíme ani tak „správné“ techniky ověřování, jako se jim spíš snažíme vysvětlit, kdy informace ověřovat – především, když chtějí nějaký obsah dále sdílet. Na konkrétních příkladech ukazujeme, jak je při ověřování limituje jejich vlastní netrpělivost a že by neměli podléhat emočně vypjatým sdělením. Právě ta totiž mohou být záměrně či nezáměrně šířenými manipulacemi nebo dezinformacemi. Součástí workshopu je i reálný příběh kyberšikany, na jehož základě rozebíráme sdílení osobních (intimních) informací na internetu, a ukázka fenoménu tzv. deepfake videí. Opakovaně jsme si potvrdili, že fenomén těchto – zjednodušeně řečeno – počítačově vytvořených videí, která předstírají, že v nich vystupují konkrétní osoby, stále není u dané věkové skupiny dobře znám. Přičemž právě deepfake videa mohou již v blízké budoucnosti představovat vážnou výzvu pro každého z nás.

Tyto aspekty našeho workshopu výslovně zdůraznila i porota v soutěži o cenu knihovnické organizace Public Libraries 2030. Především však ocenila proces vzniku metodiky našeho workshopu, na kterém se podílely školy, univerzita a edukační designér, a také vyzdvihla skutečnost, že o metodiku mají zájem i další knihovny v České republice. Organizace Public Libraries 2030 podle svého vyjádření věří, že v českých knihovnách bude přibývat „deFacto workshopů“ i jiných iniciativ zaměřených na oblast mediálního vzdělávání.

Pokud vás tedy náš workshop zaujal a rádi byste si jej vyzkoušeli i ve své knihovně, neváhejte nás kontaktovat na emailové adrese knihovna@mlp.cz. Metodiku spolu s videonávody naleznete již nyní pod odkazem bit.ly/deFacto1.