Hlavní obsah stránky

TÉMA: Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–2027: Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–27

BLANKA SKUČKOVÁ blanka.skuckova@mkcr.cz

Usnesením č. 804 ze dne 17. srpna 2020 vzala vláda ČR na vědomí zásadní strategický materiál na podporu rozvoje oblasti knihoven v následujících sedmi letech, Koncepci rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–2027. Byl zpracován v součinnosti s poradním orgánem ministra kultury pro oblast knihoven, Ústřední knihovnickou radou, za účasti mnoha dalších odborníků.

Z původně předpokládané aktualizace stávající Koncepce rozvoje knihoven v České republice, platné do roku 2020, na léta 2021–2027 vznikl po široké odborné diskuzi zcela nově strukturovaný koncepční materiál. Zapojuje systém knihoven do širšího Strategického rámce Česká republika 20301, vládního dokumentu stanovujícího priority a cíle pro rozvoj České republiky do roku 2030, který navazuje na Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR z roku 2010 a zároveň zohledňuje Cíle udržitelného rozvoje OSN z roku 2015. Záměrem je docílit toho, aby se ČR stala společností vzdělaných, odpovědných a aktivních obyvatel, kteří mají mj. možnost získat důstojnou práci, zdravotní a sociální péči, mají rovný přístup ke kultuře a efektivnímu vzdělávacímu systému. Přijatá koncepce předkládá kroky, jimiž knihovny mohou přispět k naplnění těchto cílů.

Návaznost koncepcí

Koncepce navazuje na dosud platnou Koncepci rozvoje knihoven v České republice na léta 2017–2020, která problematiku rozvoje knihoven pojednávala v osmi tematických prioritách. Nová koncepce redukovala počet prioritních oblastí na tři základní pilíře, které naplňují vizi rozvoje systému knihoven pro dané období: Knihovny jako pilíře občanské společnosti a přirozená centra komunit, Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce a Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství (viz schéma na s. 6). Kromě tradičních funkcí, jako je funkce komunitní a funkce správců kulturního bohatství, vystupuje do popředí vzdělávací funkce knihoven, které se transformují v infrastrukturu celoživotního a občanského vzdělávání obyvatel.

V rámci pilíře I. se budou podporovat aktivity směřující k rozvoji potenciálu knihoven jako komunitních center včetně adekvátního prostorového, technologického a materiálního zázemí a personálního zajištění. V rámci pilíře II. se budou podporovat aktivity k posílení vzdělávací funkce knihoven a kooperace knihoven se školami. V rámci pilíře III. budou podporovány aktivity, které umožňují zprostředkování kulturního a vědeckého bohatství v analogové i digitální podobě všem uživatelům.

Ke koncepci byla uplatněna řada připomínek ze strany dalších rezortů, např. k problematice otevřeného přístupu, doplnění základních rizik včetně opatření k jejich snížení, využití připravovaného Operačního programu Jan Amos Komenský k plnění opatření strategických cílů věcně příslušných Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, spolupráce s oblastí archivů s ohledem na problematiku digitálních dokumentů a navýšení prostředků dotačních programů na podporu knihoven.

Zastřešení různorodých systémů knihoven

Nová koncepce je dokumentem zastřešujícím různorodý systém knihoven, jejichž provozovateli jsou obce, kraje, ústřední orgány státní správy i soukromé subjekty. Přestože knihovny mají různé specializace, priority a liší se i svými cílovými skupinami, fungují na totožných principech, vycházejících ze zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb, v platném znění (knihovní zákon) a dokáží spolu efektivně spolupracovat a hledat synergická řešení soudobých společenských, kulturních, ekonomických i environmentálních výzev.

Koncepce respektuje metodiku přípravy veřejných strategií2, zpracovanou Ministerstvem pro místní rozvoj a závaznou pro všechny strategické dokumenty ústředních orgánů státní správy, která těmto materiálům stanoví jednotný postup přípravy i strukturu. 

Základem tvorby strategického dokumentu je vždy analýza současného stavu a prognóza možného vývoje dané oblasti. Analytická část koncepce zahrnuje PEST analýzu3, sektorovou (vnitřní) analýzu a SWOT analýzu4, které komplexně pojednávají oblast knihoven z hlediska vlivu vnějšího prostředí i vnitřních faktorů a příležitostí a rizik. Výsledky a závěry těchto analýz umožnily identifikovat hlavní rizika naplňování koncepce (finanční, organizační, právní, technická rizika a věcné riziko).

Tři pilíře strategické části

Na analytickou část navazuje vlastní strategická část koncepce, která obsahuje vizi rozvoje oblasti knihoven ve členění výše uvedených tří pilířů. Ke každému z pilířů je uvedena vize, k níž je optimální dospět, dále teze a příslušné strategické cíle. Pro představu ve vizi pilíře III. Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství je formulováno, že: …Knihovny dlouhodobě uchovávají významnou část našeho kulturního a znalostního bohatství bez ohledu na formu nebo dobu jeho vzniku. Zpřístupňují je jednoduchým a uživatelsky přívětivým sdílením prostřednictvím funkční sítě knihoven za využití moderních technologií. Knihovny vytvářejí propojená data s využitím všech v dané době dostupných dokumentů… Tuto část vize mají naplňovat mj. následující teze: Knihovny jsou hybridní instituce, stále zpracovávají tradiční dokumenty, zároveň se zaměřují na obsah, který vzniká digitalizací i přímo v elektronické podobě. Knihovny se podílejí na vývoji a implementaci nových technologií. Dále: Knihovny jsou garantem dlouhodobého uchování kulturního dědictví a autenticity informace bez ohledu na pomíjivost jejího zdroje. Ke strategickým cílům tohoto pilíře, vyplývajícím z uvedených tezí, patří shromažďovat, dlouhodobě uchovávat a přívětivě zpřístupňovat významnou složku kulturního a vědeckého dědictví v analogové i digitální forměsdílet data knihoven bezplatně v systémech otevřených dat a systematicky je propojovat v digitálním prostředí.

Implementace

Závěrečnou implementační část koncepce uvádí přehledný souhrn všech strategických cílů, k nimž jsou přiřazena opatření a indikátory úspěšné realizace v podrobnějším dělení na pět dílčích podoblastí. Klíčovou část koncepce představují implementační opatření: aktivity a dílčí projekty nezbytné pro splnění vytyčených cílů. Je jich celkem 93 v celkovém (optimálním) objemu prostředků veřejných rozpočtů ve výši 17 837 280 000 Kč v letech 2021–2027. K tomu je třeba uvést, že plnění implementačních opatření se bude reálně odvíjet od možností veřejných rozpočtů v daném období. Provoz a činnost knihoven zřizovaných a provozovaných rezorty, kraji, obcemi a dalšími subjekty bude financován v rámci předpokládaného vývoje státního rozpočtu (příslušných rozpočtových kapitol) a rozpočtů územních samosprávných celků s využitím finančních zdrojů Evropských strukturálních a investičních fondů a dalších programů přeshraniční a meziregionální spolupráce. Objem prostředků veřejných rozpočtů pro budoucí programové období bude ovlivněn vyjednáváním Evropských strukturálních a investičních fondů s Evropskou komisí a může tedy doznat změn.

Monitorováním a koordinací implementace koncepce je pověřena Národní knihovna České republiky. K vlastní implementaci byly vytvořeny samostatné pracovní skupiny5, sestávající z členů Ústřední knihovnické rady a dalších odborníků. Vládě bude předložena první souhrnná hodnotící zpráva do 30. 6. 2022 a závěrečná zpráva do 30. 6. 2028.

Východiska materiálu

Mezi východiska materiálu patří již zmíněná Metodika přípravy veřejných strategií a další národní strategické dokumenty, jako je výše uvedený Strategický rámec Česká republika 2030Národní koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020. Promítají se do něj i iniciativy Evropské komise týkající se digitalizace a zpřístupnění kulturního obsahu a iniciativy a programy UNESCO včetně mezinárodních profesních doporučení, zejména ze strany IFLA (Mezinárodní federace knihovnických asociací).

V prvním čtvrtletí roku 2021 bude v návaznosti na usnesení vlády ze dne 23. 11. 2016 č. 1032 předložena celková zpráva o plnění koncepce, jejíž platnost končí v letošním roce. Její součástí bude i aktualizace přijaté koncepce se zapracováním významných změn vyplývajících ze současné obtížné společenské situace, které mají dopad i na činnost knihoven.

Pozn.: Úplné znění koncepce naleznete na https://www.mkcr.cz/metodiky-a-koncepce-345.html.

1 Podrobně viz https://www.cr2030.cz.

2 Podrobně viz https://www.mmr.cz/cs/microsites/portal-strategicke-prace-v-ceske-republice/nastroje-a-metodicka-podpora/vystupy-projektu.

3 tj. analýzu politicko-právního, ekonomického, sociálně-kulturního a technologického prostředí a faktorů jako strategický audit vlivu makrookolí

4 tj. přehled silných stránek, slabých stránek, příležitostí a hrozeb

5 Složení pracovních skupin bude dostupné na https://www.ukr.knihovna.cz/.