Hlavní obsah stránky

TÉMA: Práce s dospívajícími: Půda jako třetí oddělení Městské knihovny v Poličce

HANA ŠANDOVÁ sandova@knihovna.policka.org

Centrum technického vzdělávání Půda, které je součástí Městské knihovny v Poličce, se pro veřejnost otevřelo v září 2019. Vzniklo za podpory fondů EU, programu IROP, Ministerstva pro místní rozvoj a města Poličky v rámci projektu v dotačním programu podpory infrastruktury ve vzdělávání. Vestavbou výtahu, sociálního zařízení a rekonstrukcí staré půdy nad knihovnou vznikla moderní, dobře dostupná veřejná učebna.

Učebna je zaměřena především na rozvoj digitálního, polytechnického a informatického myšlení napříč generacemi, na výuku jazyků a další komunitní vzdělávání. Přiléhá k ní technická místnost a zázemí pro interní i hostující lektory.

Účel

Na Půdě se snažíme individuálně podpořit osobní rozvoj, zejména rozvoj digitálních kompetencí, každého návštěvníka. Třikrát týdně k nám může přijít opravdu kdokoli v rámci tzv. Otevřených Půd, aby se podíval, co mu můžeme nabídnout. Seznámit se s našimi roboty, vyzkoušet si jejich programování nebo připravit data pro 3D tisk, CNC frézku nebo CO2 laser. Pořádáme školení nebo konzultace pro knihovníky, lektory, učitele – pedagogickým pracovníkům nyní nabízíme také akreditovaná školení v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků MŠMT. Pro školy zajišťujeme projektová dopoledne zaměřená na využití robotů nebo 3D tisku ve výuce. Díky grantu Ministerstva kultury (po ukázkové hodině) půjčujeme vybrané roboty nebo 3D tiskárnu do škol v regionu „jako knížky“. Spolupracujeme s Místní akční skupinou Poličsko a dalšími partnery nejen v našem regionu.

Půda není jen o pestrém a skvělém vybavení, ale je to zejména prostor, který místním obyvatelům „malého“ města přináší možnosti „komunitní dílny“ (tzv. maker space), dnes již běžně dostupné ve velkých městech. Zde si díky vzájemné podpoře návštěvníci mohou nejen něco vyrobit na některé z 3D tiskáren, vyřezat laserem nebo gravírovat frézkou, ale také se inspirovat, potkat se s dalšími lidmi, kteří mají podobné zájmy nebo řeší podobné problémy. Návštěvníci se mohou rozvíjet a získávat zkušenosti vlastním tempem, podle vlastních časových možností a na vlastních projektech. Zkouší různé nové věci, ale také sdílí své pokroky nebo dovednosti s ostatními. Naším úkolem je být jim oporou a mentory při realizaci jejich nápadů a projektů.

Robotické „hračky“

Máme k dispozici celou řadou různých programovatelných robotických „hraček“ – od jednodušších pro nejmenší až po konstrukčně i programátorsky zajímavější stavebnice. Kostru našeho vybavení tvoří roboty vhodné pro různé věkové kategorie: od předškoláků (např. Bee/Blue-bot, Ozobot) přes první stupeň (Lego WeDo), druhý stupeň (destička BBC micro:bit nebo stavebnice MakeBlock mBot) až po středoškoláky (deska Arduino se sadou senzorů a aktuátorů). Tyto roboty jsou ve větším počtu k dispozici pro skupinovou práci např. školních kolektivů. Další roboty pak máme i jednotlivě jako jakousi „katalogovou“ ukázku dalších platforem. Možnost osahat a vyzkoušet si různé roboty a stavebnice na vlastní oči se hodí nejen rodičům, kteří přemýšlejí o pořízení „chytré“ hračky pro své děti, ale také všem, kteří se chystají vybavit kroužek, školu nebo knihovnu.

Aktivity a soutěže

Ve spolupráci s Gymnáziem Polička nabízíme nejen nadšeným studentům, ale i dospělým „bastlířům“ pravidelná setkávání MAKERS, která jsou tematicky zaměřena na „kutilství 21. století“ a volně na sebe navazují.

Podporujeme děti, které se o robotiku zajímají, přípravou a účastí na různých robotických soutěžích. Tak mohou vzniknout meziškolní robotické týmy a děti se kromě digitálních dovedností učí spolupracovat v týmu, společně chápat a řešit problémy (soutěžní úlohu), navrhovat, ověřovat, ladit a prezentovat jejich řešení.

Již druhým rokem se „naše“ děti zapojily do soutěže Lego robotů First Lego League Challenge (https://www.firstlegoleague.org/), která má čtyři části:

Robot Game, kde musí naprogramovaný robot v časovém limitu uhrát co nejvíce bodů; je potřeba dobře promyslet strategii i konstrukci robota a jeho doplňků pro volbu „misí“ – bodovaných úkolů.

Robot Design, kde soutěžící porotě vysvětlují volbu konkrétních misí, popisují konstrukci a ukazují roboty při jejich plnění bez časového limitu. Také programátoři vysvětlují kód.

Teamwork, spolupráce, kde se tým představuje porotě a řeší před ní na místě zadanou týmovou úlohu.

Presentation, prezentace výzkumného úkolu; tým kromě na robotovi pracuje také na výzkumném úkolu souvisejícím s tématem daného ročníku soutěže a při soutěži jej prezentuje. Loňské téma bylo City Sharper a náš tým _Půda crew se zaměřil na třídění odpadu pomocí umělé inteligence. Děti připravily prototyp „chytré třídírny“ v aplikaci Cogni Mates a zaměřily se na přínosy a problémy spojené se zrušením špatného třídění odpadu člověkem.

Další robotickou soutěží, kam jsme se s našimi Lego roboty přihlásili, byla Robotiáda (http://robotiada.cz/) v Brně. Zde si týmy vybírají, jaké disciplíny nebo kolika soutěžních disciplín se se svými Lego roboty zúčastní.

Hlásili jsme se také na Robosoutěž ZŠ (https://robosoutez.fel.cvut.cz/), kterou pravidelně pořádá Katedra kybernetiky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. Zde je každý rok nové, originální zadání, které je vyhlášeno přibližně dva měsíce před samotnou soutěží. Skvělé je, že k soutěži katedra pořádá dvoudenní robotický seminář pro učitele. Soutěžním týmům mohou na soutěž stavebnici Lego Mindstorms zapůjčit.   

Za zmínku jistě stojí také RoboTU, nesoutěžní setkání týmových vedoucích a vybraných členů týmu v Trutnově, které spolupořádá EduTime (https://www.edutime.cz/). Jedná se o přehlídku různých robotů a vzájemné sdílení dobré praxe, spojené také s workshopem pro účastníky o vybrané platformě, např. Arduino, OttoDIY či BBC micro:bit

Zavedenou soutěží s mezinárodní účastí je také Robotický den MFF UK (http://robotickyden.cz/); různých soutěží přibývá a lze soutěžit i on-line, třeba na serveru https://roboton.io/.

Inspirace pro děti

Účast na soutěžích pro děti není jen o „medailích“ a porovnávání s „konkurencí“. Úspěchy samozřejmě potěší. Mnohem cennější jsou však získané zkušenosti z prezentace vlastní týmové práce, sdílení a získávání inspirace nejen pro děti, ale i „kouče“. Baví nás takto zapalovat v dětech jiskřičky a sledovat, jak se z nich stávají komety, které září čím dál jasněji a letí svou cestou nejen od soutěže k soutěži, ale třeba i jen sami pro sebe.

Informace k robotům lze najít na stránkách http://puda.knihovna.policka.org/o-nasich-robotech/.