Hlavní obsah stránky

TÉMA: Personální problematika v knihovnách: Výtky za nekvalitní práci: pouze písemně?

RICHARD ŠČERBA richard.scerba@nkp.cz

Často se dostáváme do situace, kdy nám znění zákoníku práce připadá srozumitelné a jasné, nicméně následně, v reálné praxi, narazíme na případy, kdy si nejsme jisti, zda postupujeme správně, či bychom měli postupovat jinak. Správný personalista v současné době musí být vybaven znalostmi nejen ze základního právního předpisu, kterým je zákoník práce, ale rovněž znalostmi dalších právních předpisů a zejména pak rozhodnutí soudů, které příslušná ustanovení zákonů vykládají a interpretují. V tomto článku se budu zabývat případem doručování výtky zaměstnanci, o kterém s finální platností rozhodl Nejvyšší soud.

Vytýkací dopis

Stává se, že zaměstnavatel je nespokojen s výkonem zaměstnance, a proto je namístě zaměstnance o nespokojenosti informovat, vyzvat ho k nápravě a upozornit, že pokud nedojde k nápravě, bude si muset hledat novou práci. Základním krokem je tedy příprava vytýkacího dopisu. Poté, co je vytýkací dopis připraven, většinou ve spolupráci nadřízeného zaměstnance a personalisty, stojíme před rozhodnutím, jak takovou písemnost zaměstnanci předat. Současné znění zákoníku práce v § 334 odst. 2 uvádí, že Písemnost doručuje zaměstnavatel zaměstnanci do vlastních rukou na pracovišti; není-li to možné, může ji zaměstnavatel doručit zaměstnanci a) kdekoliv bude zaměstnanec zastižen, b) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, c) prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, nebo d) prostřednictvím datové schránky. Současně však zákoník práce stanoví, které písemnosti se musí zaměstnanci doručovat výše uvedenými způsoby, aby byly platné a účinné. Jedná se o písemnosti týkající se vzniku, změn a skončení pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance, důležité písemnosti týkající se odměňování, jimiž jsou mzdový nebo platový výměr, a záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce. Tyto vyjmenované písemnosti musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou.

Doručení výtky

Tolik citace ze zákoníku práce, ale co náš předmětný vytýkací dopis? Jedná se o písemnost, kterou musíme, či nemusíme doručovat zaměstnanci do vlastních rukou?

Před Nejvyšší soud se dostal soudní spor, kdy zaměstnavatel sdělil zaměstnanci, že mu dává výpověď z pracovního poměru podle ustanovení § 52 písm. g) zákoníku práce s odůvodněním, že se neustále opakují a stupňují nedostatky v práci zaměstnance, přičemž zaměstnanec byl e-mailem opakovaně upozorňován na porušení pravidel při odevzdávání prací. Zaměstnanec se však bránil a domáhal se neplatnosti výpovědi. První dvě instance soudů daly zaměstnanci za pravdu, kdy shledaly, že písemné upozornění na možnost výpovědi, které je hmotněprávní podmínkou pro výpověď z důvodu soustavného méně závažného porušování pracovních povinností zaměstnance, nebylo doručeno do vlastních rukou, nýbrž pouze prostým e-mailem, a tedy ne v souladu se zákonem. Zaměstnavatel se však nesmířil s takovýmto závěrem a obrátil se na Nejvyšší soud, který po uvážení rozhodl tak, že potvrdil rozsudky nižších instancí. Konstatoval totiž, že o soustavné méně závažné porušování pracovní povinnosti se jedná tehdy, dopustil-li se zaměstnanec nejméně tří porušení pracovní kázně, která nedosahuje intenzity zvlášť hrubého nebo závažného porušení pracovních povinností, mezi nimiž je přiměřená časová souvislost.

O soustavné porušování pracovní povinnosti z hlediska přiměřené časové souvislosti jde tehdy, navazuje-li jedno porušení pracovní povinnosti na druhé (další) tak (v takovém časovém intervalu), že lze hovořit o sledu jednotlivých na sebe navazujících porušení pracovní povinnosti. Povinnost písemně upozornit zaměstnance na možnost výpovědi z pracovního poměru zákoník práce ukládá zaměstnavateli, aniž by výslovně stanovil, při kterém méně závažném porušení pracovní povinnosti má být provedeno. Tzv. upozorňovací povinnost zaměstnavatele je dána v souvislosti s porušením pracovní povinnosti a účelem (smyslem) upozorňovací povinnosti je, aby zaměstnanec věděl o následcích, jaké bude (budou/může/mohou) mít jeho případné další méně závažné porušení pracovní povinnosti, a aby tím byl od dalšího porušování pracovní povinnosti odrazen. Proto je nutné, aby zaměstnavatel – má-li být výpověď platným právním úkonem – jednak alespoň jednou písemně upozornil zaměstnance na možnost výpovědi nejpozději při méně závažném porušení pracovní povinnosti, které předcházelo dalšímu méně závažnému porušení, po kterém následovala výpověď z pracovního poměru, jednak výpověď z pracovního poměru podal nejpozději do uplynutí šesti měsíců od písemného upozornění zaměstnance na možnost takového rozvázání pracovního poměru.

Jinými slovy, výtka zaměstnanci, ve které se upozorňuje na možnost výpovědi z důvodu porušování pracovní povinnosti, spadá pod písemnosti, které musí zaměstnavatel doručit zaměstnanci do vlastních rukou, protože jde o písemnost úzce navázanou na skončení pracovního poměru.

Nejlepší variantou je výtku předat zaměstnanci na pracovišti. Často se však stává, že zaměstnavatel komunikuje se zaměstnancem elektronicky, zejména přes e-mail. V tomto případě je nutné, aby zaměstnanec s tímto způsobem doručování písemností vyslovil písemný souhlas a poskytl zaměstnavateli elektronickou adresu pro doručování. Zákoník práce stanoví, že písemnost doručovaná elektronicky musí být vždy, aby měla validnost, podepsána uznávaným elektronickým podpisem zaměstnavatele. Tím to ovšem nekončí. Zákoník práce stanoví ještě jeden nezbytný krok – vyžaduje aktivitu ze strany zaměstnance, který musí potvrdit převzetí rovněž svým uznávaným elektronickým podpisem. Pokud totiž zaměstnanec nepotvrdí převzetí uznávaným elektronickým podpisem, na písemnost se nahlíží, jako by nebyla řádně doručena podle zákoníku práce. Dále je neúčinné elektronické doručení písemnosti, jestliže se písemnost vrátila zaměstnavateli jako nedoručitelná nebo jestliže zaměstnanec do tří dnů od odeslání písemnosti nepotvrdil její přijetí, a to opět vše uznávaným elektronickým podpisem.

Rekapitulace

Doporučením na konec je, snažte se předat zaměstnanci výtku fyzicky na pracovišti, popř. zasílejte doporučeně s dodejkou prostřednictvím poštovních služeb, a pokud použijete elektronickou síť, vždy zkontrolujte, zda postupujete v souladu se zákoníkem práce. Dodržujte předepsaná pravidla, v opačném případě bude vaše aktivita neúčinná, a tím i zbytečná.