Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Ztraceni mezi informacemi?

PAVLÍNA LIŠOVSKÁ cdc@kjm.cz 

Současná doba je jedna velká informace. Kam se člověk pohne, na co se podívá, všechno mu předkládá názor, sdělení, informace a žádá nějakou adekvátní reakci. Jenže jak se vyznat v tom mumraji, kde si po chvíli nejsme jistí ani vlastním jménem, protože za každou věcí a myšlenkou se může skrývat něco mezi řádky, co nám může unikat?

Mediální výchova, porozumění sdělením, reklamám, kritický přístup k informacím a bezpečné chování v online prostředí je (nejen) v současné době velmi skloňované téma. Se stále větším rozvojem moderních technologií se navíc přenos usnadňuje a silně urychluje. Člověk si navykl v internetových vodách „vyhledávat“ v klíčových slovech, jednat rychle a konzumovat nalezené ještě rychleji. Jenže na tom je postaveno v podstatě vše – na rychlém konzumování informací, abychom se mohli rychle věnovat něčemu dalšímu. Člověk v rychlosti ztrácí pozornost, unikají mu nezřídka podstatné (i do očí bijící) věci a snadno podléhá klamům a manipulaci. A ruku v ruce s tím se setkáváme i s jevy jako je kyberšikana, kybergrooming a nedbalý přístup k citlivým, osobním informacím. Nejohroženějšími skupinami jsou v tomto směru senioři a právě naši dětští a dospívající čtenáři – není u nich ještě plně rozvinut cit pro vysledování nebezpečných jevů, proto se děti a dospívající často stávají oběťmi i sexuálních predátorů, šikany a podobně.

V této příloze se zaměřujeme na mediální výchovu a mediální gramotnost opět z různých úhlů pohledu. Najdete tu několik tipů na zajímavé knižní tituly, kde se odráží zejména práce s dezinformacemi či je zde tip na manuál pro děti, které touží stát se blogery či vlogery. Nechybí metodická poznámka k pracovnímu listu na středové straně, který umožní nahlédnout na postavy z knih pohledem bulvárních redaktorů a trochu je „proprat“ – úkoly by šly jistě udělat tzv. „více na tělo“, jak jsme u bulváru zvyklí, ale jako základní vhled do problematiky a tvůrčí práce takového novináře jistě poslouží. Na závěrečné straně pak najdete tipy na aktivity; jsou zde jak deskové hry přímo určené ke vzdělávání v oblasti mediální výchovy, tak i jeden tip na možnou úpravu deskovky původně k tomuto účelu neurčené a tentokrát se zde objevuje i doporučení jedné online aplikace, která nenásilně děti vzdělává v tomto tématu.

Přeji všem hodně zdaru s mediální výchovou, s motivací dětí ke kritickému přemýšlení o sdělovaných informacích. I kdyby bylo naší intervencí zasaženo jen jedno dítě, které se zachová správně a nenaletí na podvod, není naše snaha marná.

Vzhůru do roku 2023, který je mediální výchově zasvěcen!