Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Zajímavé deskové hry a aktivity k tématu mediální výchovy a mediální gramotnosti

Mediální výchova není jen o reklamě, bulvárním a seriózním tisku, žurnalistice, kyberšikaně, ale také o porozumění textu a kritickém přemýšlení o sdělovaných informacích. V této části najdete tipy na deskové hry, které jsou k tomuto tématu přímo určené nebo je po úpravě pravidel můžete bez obtíží využít. Připojen je také tip na aplikaci, která vtáhne malé i velké hráče do řešení úkolů.

 

Nekrm kachnu

Hra vzešla z iniciativy spolku Fakespace a zaměřuje se na práci s informacemi. Hráči hry se stávají novináři – na kartách mají sady úkolů, které je provázejí prací novinářů a učí je spoustě dovedností (vedení rozhovoru, psaní titulků, rozeznávání dezinformací atd.). Cílem hráčů – redaktorů ze seriózních médií – je vydat v co nejkratším čase článek. Za splněné úkoly z karet získávají materiály pro psaní článků. Kdo bude mít článek v pořádku (bez pravopisných chyb, z důvěryhodných zdrojů), získá své čtenáře, kdo ne, „věnuje“ tím své čtenáře dezinformačnímu deníku Kachna.

Doporučeno pro hráče ve věku 12+.

Výrobce: Fakespace, z. s. 

Distributor hry: https://www.nekrm-kachnu.cz/nekrm-kachnu/

Zdroj obrázku: https://www.nekrm-kachnu.cz/nekrm-kachnu/

Městečko Kybernetov

Pokud byste chtěli investovat do komplexní deskové hry pro děti ve věku 5–9 let na téma kyberšikana, závislost na on-line světě a bezpečné chování na internetu, pak rozhodně nepřehlédněte Městečko Kybernetov. Malí hráči pomáhají herním postavičkám odbourat jejich nesprávné návyky. Hru může najednou hrát až 16 hráčů a pravidla hry jsou vytvořena tak, aby byl herní systém srozumitelný i pro ty, kteří s touto problematikou doposud nepřišli do styku. Včasnou prevencí můžeme u malých dětí předejít mnoha problémům v online prostředí v budoucnu.

Výrobce: Žížalice 

Distributor hry: https://zizalice.cz/produkt/mesteckokybernetov/ 

Zdroj obrázků: https://zizalice.cz/produkt/mesteckokybernetov/

Přines si svou knihu

U této hry je možné využít potenciál práce s informacemi a s hlubším pochopením významu slov. Karty obsahují vždy dva zadávané úkoly. Cílem je, aby hráči našli originální odpověď v textu přinesených knih. Hrou se však můžeme volně inspirovat a vytvořit si karty vlastní, které budou respektovat potřeby naší vymyšlené aktivity k tématu mediální gramotnosti – můžeme je směrovat na prostředí redakce (nejtypičtější  titulek v bulvárním plátku), k dezinformacím a hoaxům (název „zázračného“ léčivého prostředku, který pomáhá proti padání vlasů), k online bezpečnosti (co není vhodné napsat veřejně na internet) apod.

Výrobce: MindOK

Distributor hry: ve vybraných prodejnách hraček a v knihkupectvích

Zdroj obrázku: https://mindok.cz/hra/prines-si-svou-knihu/

 

Aplikace Infosaurus*

Představte si, co by se stalo, kdyby se dinosaurus ocitnul v dnešní době plné mediálních sdělení. Byl by absolutně ztracený právě jako Infosaurus z této aplikace. Dětští hráči mu budou dělat průvodce a „poučením“ Infosaura se budou samy nenásilně učit, jak vyzrát na nástrahy médií, hoaxů či sociálních sítí. Pro děti jedinečná příležitost, aby se naučily nechovat jako prehistorický tvor v porcelánu v našem informacemi přeplněném světě.

Vývojář: Zvol si info, z. s.

Stáhnutelný v: Google Play

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zvolsiinfo.infosaurus&gl=US

Vybraly PAVLÍNA LIŠOVSKÁ a MICHAELA SEVEROVÁ*