Hlavní obsah stránky

Z KNIHOVNY KNIHOVNICKÉ LITERATURY: Zajímavé knižní novinky

VLADANA PILLEROVÁ vladana.pillerova@nkp.cz

Publikace jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL (https://aleph.nkp.cz/cze/kkl).

VIRELLO, Molly. Working remotely: a practical guide for librarians. Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield, 2022. 143 s. Practical Guides for Librarians, No. 79. ISBN 978-1-5381-5611-7

V březnu 2020 se pracovníci na celém světě přesunuli k práci na dálku. V podmínkách knihoven se jednalo vlastně o zpochybnění podstaty samotné knihovnické práce. Jak mohou knihovníci pracovat, když nejsou ve svých budovách, a jak knihovny mohou poskytovat služby komunitě, když mají zavřené dveře? Zpočátku byl přechod na práci na dálku vynucený, později se objevily hlasy, které práci knihovníků na dálku obhajovaly a zkoumaly, jak zařadit práci z domova do běžné praxe knihoven. Díky příkladům z celého světa je zřejmé, že knihovníci mohou využít práci na dálku a zároveň si zachovat spojení se svými uživateli a kolegy. Vystoupením z tradičního prostoru knihovny si knihovníci mohou vymezit prostor pro práci na dálku a přitom si zachovat schopnost oslovovat své uživatele, poskytovat přístup ke kvalitním programům, připravovat knihovnám cestu ke sdílení informací, propagovat zdroje a dokonce podněcovat změny ve svých komunitách.

Tato praktická příručka pomůže knihovníkům zařídit si kancelářské prostory, nastavit rutinu a co nejlépe se přizpůsobit, plánovat, vytvářet, realizovat, řídit a vyhodnocovat své programy a služby tak, aby co nejlépe využili potenciál své knihovny a zapojili své uživatele. Díky pracovním listům a šablonám, příkladům z praxe, které ukazují, co funguje snadno a co se může ukázat jako náročné, je tato kniha ideálním průvodcem knihovníka při nastavení procesů práce na dálku.

KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán, 2021. 259 s. ISBN 978-80-907087-9-2

Učitelky i učitelé mateřských a základních škol, lektoři volnočasových aktivit pro děti, knihovníci, vychovatelé a rodiče naleznou v této knize ucelený systém rozvoje čtenářství dětí ve věku 4–8 let. Teoretické informace o třífázovém modelu učení a metodách upravených pro tuto věkovou skupinu jsou doplněny spoustou praktických ukázek: modelových lekcí, aktivit s knihami a textů pro řízené čtení, díky kterým děti získají ke čtení vztah a začnou rozvíjet své čtenářské dovednosti. V první části knihy autorky vysvětlují hlavní principy svého programu Čteme s nečtenáři a popisují, jak vytvořit ve třídě i doma podnětné čtenářské prostředí, jaké knihy vybírat a jak vést s dětmi hovory o četbě. Upřesňují, jak plánovat lekce s knížkami, poskytovat dětem oporu a doprovázet je k náročnějším čtenářským cílům. Praktické a návodné ukázky v druhé a třetí části publikace umožňují vyzkoušet si vše s dětmi. Lekce slouží jako vzor, jímž je možné snadno obohatit výuku.