Hlavní obsah stránky

PŘÍLOHA – VIZUÁLNÍ IDENTITA KNIHOVEN: Čtverec a záložka Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje

MILAN ŘÍSKÝ risky.milan@svkpk.cz

LUCIE DYNTEROVÁ dynterova.lucie@svkpk.cz 

Nové logo, které je hlavním zastupujícím prvkem knihovny, má Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje (SVK PK) od roku 2013. Vzešlo z veřejné soutěže, v níž zvítězilo Studio Grafite a souběžně s ním byl vytvořen Manuál jednotného vizuálního stylu, jímž se řídíme dodnes.

V souladu s ním jsou navrhovány pozvánky, plakáty, tematické samolepky, elektronické i závěsné bannery na budově, příspěvky na sociální sítě, vizitky, čtenářské průkazy, veškeré dokumenty a vydávané publikace, formuláře a mnoho dalšího. Proměnou prošly o tři roky později i webové stránky knihovny, jejichž současná podoba vychází z jednotného vizuálního stylu celé organizace.

Základním prvkem vizuální identity SVK PK je čtverec symbolizující stabilitu a řád. Je to tvar vyjadřující soustředění, usazení čtenáře v centru vědění. Lze si pod ním představit objekt nebo budovu, okno, polici na knihy, zavřenou knihu, pohled na kartotéku, kartu a mnoho dalšího. Druhým prvkem loga, nejviditelnějšího prvku vizuální identity, je stylizace klasické knižní záložky, která podvědomě navádí k obrazu knihovny jako instituce. Styl záložky je záměrně drobný oproti čtverci, čímž je podpořen její smysl a důležitost. Součástí je i logotyp „Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje“. Kromě toho lze v odůvodněných případech využívat i variantu se zkratkou názvu knihovny uvnitř čtverce.

Základní barvou SVK PK je červená. Pro mozek bývá tato barva nejzajímavější, jelikož patří k nejvýraznějším barvám základního spektra. Je energická a vyjadřuje například vznešenost nebo uznání. Další barvy jako modrá, žlutá či zelená se pak využívají zejména pro přidružená pracoviště a další objekty knihovny. Z hlediska typografie bylo jako primární zvoleno písmo Cern, které je použitelné nejen pro tisk, ale i pro grafické výstupy u reklamních předmětů atd. Doplňkové písmo Arial se využívá hlavně v elektronické podobě, pro webovou stránku, katalog, dopisy, e-maily, prezentace, běžnou psanou agendu a podobně.

Správnost používání grafického stylu je v kompetenci grafičky z oddělení propagace a marketingu, která pracuje s jednotným vizuálním stylem nejen na propagačních předmětech a materiálech, ale také v online prostoru. Vznikl tak například systém příspěvků na sociálních sítích, které jsou barevně odlišené podle témat: červené jsou posty o významných osobnostech regionu, žlutá se používá pro výročí literárních osobností a vše sjednocuje prvek čtverce. Podle grafického manuálu jsou vytvořené také online výstavy a tiskoviny. Vizuální styl se v těchto případech dodržuje, ale jsou v něm povoleny i jisté variace podle autora. Zachována je zpravidla barevnost, font či pravidlo mřížky.

Pro snadnou a rychlou orientaci diváka byl v rámci vizuálního stylu navržen i soubor ikon minimalistického řešení. Na ty navazuje i další využití jednoduchých a výstižných vektorových autorských ilustrací například v krátkých videích ke knižním výročím a dalším vizuálně zajímavým projektům. V roce 2020 jsme se stali historicky první knihovnou, která získala ocenění v prestižní oborové soutěži Fénix content marketing. Třicet ilustrovaných hádanek komiksové literární soutěže v barvách knihovny získalo v kategorii „Nejlepší ilustrace a její použití“ stříbrnou příčku. Další důležitou součástí vizuálního stylu knihovny jsou fotografie, které mu dodávají zvolenou atmosféru a náladu a společně s dalšími prvky se stávají jeho silným a charakteristickým doplňkem.

Nad vchodem do hlavní budovy SVK PK jsou zavěšeny podlouhlé svislé bannery v červené barvě knihovny s logem a názvem instituce v české a anglické jazykové mutaci.

 

Zarážky v regálech s knihami PF

Úplné logo SVK PK

 

Reklamní předměty SVK PK používají jak základní, tak zkrácenou verzi loga v červené barvě či v negativu v případě tmavého podkladu

 
 

Plakáty na akce pořádané SVK PK

  

 

 

Logo soutěže Fénix content, zaměřené na obsahový marketing

 

Prezentace příspěvků ke knižním výročím a na sociální sítě k výročí regionálních a literárních osobností