Hlavní obsah stránky

VZDĚLÁVÁNÍ: Rozvíjíme RVP v knihovnách (webinář)

HELENA HUBATKOVÁ SELUCKÁ hubatkova@kjm.cz

Druhý díl cyklu webinářů a workshopů s názvem Vzdělávací programy pro knihovníky podle Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání 2022 přinesl téma, které není přímo definováno základními kompetencemi pro žáky tak, jak je definuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy1.

Webinář proběhl v online prostoru v polovině záři 2022. Díky finanční podpoře Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z VISK 2 a Knihovně Jiřího Mahena v Brně jsme mohli společně rozvíjet základ všech kompetencí pro celoživotní učení. Obsahem bylo hledat rámce pro celkové nastavení vzdělávacích programů – jak vybrat téma v souladu s potřebami školy, jak stanovit a ověřit cíle, jak vzdělávat a rozvíjet nejen děti, ale i pedagoga a sami sebe.

Na příkladech dobré knihovnické praxe jsme vyvozovali, jak funguje knihovník/knihovnice, kteří splňují obsah nově vznikající pozice v rámci Národní soustavy kvalifikací: učící knihovník. Ačkoliv mluvíme o náplni práce, kterou do značné míry realizujeme v knihovnách všichni, kteří se podílíme na vzdělávání návštěvníků a čtenářů knihoven, zatím tato pracovní pozice oficiálně neexistovala. Inspirací pro její vznik je zahraniční standard Standards for Proficiencies for Instruction Librarians and Coordinators: a Practical Guide (Standardy pro dovednosti instruktážních knihovníků a koordinátorů: praktický průvodce) z roku 2008.2 Její hlavní průkopnicí je Pavlína Mazáčová z Katedry informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.

Pro odpověď na otázky související s obsahem toho, jak vzniká, žije a rozvíjí se učící knihovník v současném českém knihovnictví, jsme oslovili několik oborových kolegyní a kolegů a podařilo se nám seskládat zajímavou mozaiku žen, které se vzdělávání v knihovnách, ať už za využití technologií, nebo bez nich, ať už pro čtenáře mladšího školního věku, či studenty středních škol, věnují.

Na webináři vystoupilo celkem šest učících knihovnic. Soňa Piškulová z Městské knihovny v Břeclavi mluvila o svých zkušenostech s robotikou při vzdělávacích programech v knihovně. Jaká byla její vzdělávací cesta k tomu, že programy, ve kterých dominuje literatura pro děti, obohacuje o rozvoj digitálních kompetencí dětí. Poskytla nám také řadu inspirativních zdrojů, kde můžeme čerpat nejen náměty, ale i hotové pracovní listy.

— Nabídka kulturně vzdělávacích akcí pro ZŠ (1.–5. třída) pobočky Městské knihovny Břeclav:  https://www.knihovnabreclav.cz/files/nabidkabesed-pobocky-1stupen-compressed.pdf.

— Nabídka kulturně vzdělávacích akcí pro ZŠ (5.–9. třída) pobočky Městské knihovny Břeclav: https://www.knihovnabreclav.cz/files/nabidkabesed-pobocky-2stupen-compressed.pdf.

Michaela Hašková ze Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové se ve svých vzdělávacích programech věnuje rozvoji mediální a informační gramotnosti. Popsala nám, odkud začít takové programy připravovat, jak se v množství tematických zdrojů neztratit a kam se obrátit pro odbornou tematickou radu.

— Nabídka lekcí informačního vzdělávání ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové: https://www.svkhk.cz/Vzdelavani-uzivatelu/Pro-ZS-a-SS.aspx.

Trojici inspirativních žen uzavřela Michaela Mrázová z Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě, která přidala další úhel pohledu. Sama vystudovala knihovnictví, které doplnila o pedagogické minimum, aby se co nejvíce přiblížila prostředí školy a podmínkám i očekáváním pedagogů. Na této cestě zažila mnoho zajímavých setkání, slepých uliček i nečekaných výzev. To, že práce knihovnic a knihovníků má smysl, je možné právě na příkladu M. Mrázové ukázat. Během jejího příspěvku totiž zaznělo i její velké osobní poděkování Soně Piškulové z Městské knihovny v Břeclavi, která její knihovnickou touhu podporovala a jejíž knihovnu Míša jako dívka navštěvovala. Co víc si přát? Toto online setkání a tato poklona je nejvyšší metou učících knihovníků a knihovnic.

— Nabídka programů pro školy Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě: https://www.msvk.cz/sluzby/pro-skoly/.

Ve druhé části webináře vystoupila Tereza Lišková, koordinátorka programu Knihovny jako průvodkyně 21. stoletím3 Nadace OSF, která představila možnosti zapojení knihoven do Cyklu mediálního vzdělávání pro knihovny 2021/20224, na kterém se Tereza aktivně podílí. Zároveň zmínila i nabídku grantové podpory Nadace OSF projektům na integraci nově příchozích z Ukrajiny. T. Lišková je odborným vzděláním knihovnice se specializací na nová média; profesně zakotvila ale prozatím jinde a podařilo se jí najít propojení na knihovny.

— Rozcestník k mediální gramotnosti na portále Koncepce.knihovna.cz: https://koncepce.knihovna.cz/medialka/.

Edita Vaníčková Makosová vede Centrum pro školní knihovny při Národní pedagogické knihovně Jana Amose Komenského. Pořádá programy pro děti, pedagogy, knihovníky. Naplňuje tak bez výhrad roli učící knihovnice. V příspěvku na webináři popsala svoji knihovnicko-pedagogickou cestu, která jí umožňuje část programů pro knihovníky a knihovnice realizovat naživo, část v online prostoru. O důvodech, které ji k tomu vedly a co setkávání online oproti naživo přináší i bere, nás informovala v příspěvku. Zároveň všechny na cyklus online setkání k podpoře čtenářství pozvala.

— Výchova k práci s informacemi na stránkách Centra pro školní knihovny: http://csk.npmk.cz/vychova-k-praci-s-informacemi.

Sérii příspěvků uzavřela Anděla Krumpolcová z Krajské knihovny Františka Bartoše ve Zlíně, absolventka Cyklu mediálního vzdělávání pro knihovny 2021/2022 Nadace OSF, která se podělila o zhodnocení celého kurzu a jeho aplikaci do prostředí knihovny.

— Nabídka vzdělávacích programů pro školy Krajské knihovny Františka Bartoše ve Zlíně: https://www.kfbz.cz/sluzby-pro-skoly.

Webinář, který je možné ze záznamu shlédnout na https://www.youtube.com/watch?v=zO1 Md05e3xk&list=PLDQ1mwDelKexC2UtkjvNW8eCbioA0j_Z9&index=2, trvá tři hodiny, během nichž vystoupilo šest inspirativních učících knihovnic. Každá se na roli učícího knihovníka podívala z jiného úhlu pohledu. Žádná informace nezazněla dvakrát, a přesto vše do sebe výborně zapadlo.

Ze zpětné vazby účastníků webináře vyplývá, že téma naplnilo jejich očekávání. Na otázku, co ve vás zůstane, přišly například odpovědi:

— Tip na hru CrashFake, další tipy na zdroje a inspiraci pro mediální vzdělávání. Jo a chuť pořídit do knihovny zmiňované roboty.

— Nebát se.

— Doufám, že to nadšení a elán, který z přednášejících sálal.

— Taky se nebudu bát, tipy na literaturu a všehochuť.

Na webinář tematicky navázal workshop s Jitkou Vyplašilovou, knihovnicí a pedagožkou, která ukázala, jak vnímá programy knihovny pedagog, a jak naopak může knihovník vnímat pedagoga (pozn.: viz také Jak nahlédnout pod pokličku RVP v iknihovně?, Čtenář, 2023, č. 3, s. 107–108.). Účastníky workshopu učila, jak pracovat s cíli programu a přizpůsobit je potřebám školy i dětí, vhodně nastavit aktivity, kde hledat inspiraci. Během workshopu jsme si vyzkoušeli velké množství aktivit, které pro nás J. Vyplašilová připravila. Z jejího workshopu si můžete přečíst také článek nebo sledovat její práci ve facebookové skupině: Hodiny literatury hravě – lektorka Jitka Vyplašilová (https://www.facebook.com/groups/901450800397645).

Další webináře cyklu Vzdělávací programy pro knihovníky podle RVP pro ZV 2022 (VISK 2) jsou ke shlédnutí na https://www.youtube.com/playlist?list=PLDQ1mwDelKexC2UtkjvNW8eCbioA0j_Z9.

 

1 RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. c2022 [2022-12-01]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.

2 Standards for Proficiencies for Instruction Librarians and Coordinators: a Practical Guide [online]. American Library Association. 2008 [2022-12-01]. Dostupné z: https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/profstandards.pdf.

3 Knihovny jako průvodkyně 21. stoletím [online]. Nadace OSF. c2022 [2022-12-01]. Dostupné z: https://osf.cz/programy/ziva-demokracie/nezavisla-medialni-scena/nase-prace-v-knihovnach/.

4 Více o cyklu: Cyklus mediálního vzdělávání pro knihovníky 2021/2022 [online]. Nadace OSF. c2022 [2022-12-01]. Dostupné z: https://osf.cz/wp-content/uploads/2021/09/Cyklus-medi%C3%A1ln%C3%ADho-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-pro-knihovny_2021_2022_anotace.pdf.