Hlavní obsah stránky

Nakladatelskou reklamu představila kromě kalendáře také výstava

JIŘÍ MIKA mika@svkkl.cz

Knihovnický kalendář na rok 2015 nazvaný Česká kniha v reklamě (1791–1948) zdobí reprodukce nakladatelských a knihkupeckých prospektů a jiných propagačních materiálů z tohoto oboru. Vydala jej tradičně Národní knihovna ČR a obrazový doprovod poskytla Knihovna Národního muzea. „Účelem této tiskoviny je nejen upozornit na opomíjený doklad české knižní kultury, ale také představit sbírku nakladatelských prospektů oddělení knižní kultury Knihovny Národního muzea, která čítá přes 6000 ukázek z období od roku 1780 do současnosti,“ píše se v úvodu kalendáře. „Ve stolním kalendáři se ale zároveň prezentuje ojedinělá kolekce knižní reklamy Aleše Zacha, kte­rý se tématu českého nakladatelského podnikání věnuje profesně desítky let.“

S obdobným cílem vznikla výstava, kterou Aleš Zach připravil pro Malou galerii Středočeské vědecké knihovny v Kladně a jejíž vernisáž se uskutečnila 7. ledna, tedy v době, kdy jsme v knihovnickém kalendáři na svých stolech otočili první list. Výstavu nazval (po dohodě s ostatními autory kalendáře) Kniha v české nakladatelské reklamě a představil na ní materiály výhradně ze svého vlastního archivu. Po výtvarné stránce se na expozici podílela grafička a pracovnice oddělení kniž­ní kultury Knihovny Národního muzea Veronika Botová.

Aleš Zach je původní profesí knihovník a bibliograf. V letech 1991–2006 působil jako vědecký pracovník Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR, kde se specializoval na dějiny českých nakladatelství 19. a 20. století a mimo jiné připravoval hesla pro Lexikon české literatury (Academia, 1985–2008). Vyzkoušel si i praktickou stránku nakladatelského řemesla, neboť v letech 1994 až 2005 spoluvytvářel ediční program pražského na­kladatelství Thyrsus. V tomto nakladatelství vyš­ly také jeho práce Nakladatelská pouť Jiřího Karáska ze Lvovic (1994), průvodce Stopami pražských nakladatelských domů (1996) a studie Příběh štočků (2002). Pro zájemce o knižní kulturu a dějiny nakladatelství vytváří v současné době databázi Slovník českých nakladatelství 1849–1949, jež je volně dostupná na internetu (http://www.slovnik-nakladatelstvi.cz/). Předsta­vu­­je v ní především méně známé nakladatele a nakladatelské podniky, jejichž hesla se „nevešla“ do Lexikonu.

Spolupráci se Středočeskou vědeckou knihov­nou v Kladně Aleš Zach navázal již v roce 2007, kdy si knihovna připomínala 110. výročí svého vzniku a k této příležitosti vydala Zachovu publikaci Nakladatelské Kladno: z dějin kladenské ­knižní kultury.

Výstava Kniha v české nakladatelské reklamě zahájila letošní výstavní sezónu v Malé galerii Středočeské vědecké knihovny a trvá do 17. úno­ra. Doprovodily ji dvě komentované prohlídky, jedna během vernisáže a druhá 5. února. Aleši Zachovi a Veronice Botové se podařilo na poměr­ně omezeném prostoru šesti výstavních vitrín ukázat zajímavý výběr letáků, prospektů, plakátů a nabídkových seznamů, které charakterizují nakladatelskou činnost od poloviny devatenáctého století do 40. let století dvacátého a dokládají, že i v této oblasti a době byla důležitá správně cílená reklama. Za dnes již zažloutlými propagačními materiály můžeme tušit úsilí nakladatelů nejen nabídnout svou produkci k četbě a kulturnímu povznesení, ale také ji dobře prodat. K nejstarším exponátům patří prospekt firmy Josef Schalek (Šálek) na Slovenské pohádky a pověsti Boženy Němcové s návrhem obálky od Josefa Mánesa (1857), k těm novějším například nabídka knih z edice Topičovy bílé knihy v grafické úpravě Cyrila Boudy. Z pestrého žánrového zastoupení pak můžeme soudit, že reklamní prostředky nakladatelů byly obdobné, ať se týkaly propagace Ottova slovníku naučného nebo třeba Červené knihovny.