Hlavní obsah stránky

Bezpečnější internet: užitečné zdroje a inspirace

LENKA ECKERTOVÁ lenka@eckertova.cz

Někdy se zdá, že moderním technologiím rozumí dospělí méně než děti a mladiství. Ale nenechme se mýlit. Děti láká především to, co je baví. Rády zkoumají a zkouší vše nové, bez „dospěláckých“ zábran a obav. Praktické dovednosti a znalosti však příliš zábavné nejsou. A na neználky číhají v hlubokých internetových vodách všelijaké nástrahy… Pojďme se tedy poohlédnout po užitečné osvětě, abychom dokázali chránit sebe i děti.

Prudká změna v užívání ICT přišla koncem devadesátých let minulého století, kdy na internet vstoupila nejmladší generace uživatelů. V tomto okamžiku se role dospělých ve vztahu k dětem změnila. Ti nejmenší náhle získali nad dospělými jistou převahu právě proto, že se nebáli neznámého a moderní technologie rychle přijali za své.

Počet uživatelů internetu se stále zvyšuje. Je přístupný „obyčejným“ lidem. Zároveň roste množství on-line hrozeb. Zatímco dříve bývalo řešení ohrožení a rizik v kyberprostoru záležitostí malé skupiny specialistů, v současnosti je prevence a ochrana věcí každého z nás. Je třeba se aktivně a vytrvale pídit po nových informacích o prevenci a řešení nebezpečných a nepříjemných situací. Nástup mobilního internetu posunul některá rizika do zcela nové roviny. Například ochrana proti škodlivému softwaru je zde podstatně méně propracovaná nežli na PC. Také komunita rodičů a učitelů má větší obtíže s kontrolou dětí a jejich elektronických „mazlíčků“. Mobil lze schovat do kapsy, pod peřinu, pod lavici – být stále on-line. Je všudypřítomný. Nezbývá, než se nežádoucím – rizikovým jevům bránit vzděláním, osvětou a prevencí.

Relevantní české internetové zdroje

V českém jazyce je k dispozici dostatek užitečných a zajímavých zdrojů informací. Doporučuji nahlédnout na následující webové stránky:

• Saferinternet.cz (www.saferinternet.cz), informační portál Národního centra bezpečnějšího internetu (NCBI) – neziskové organizace, která existuje od roku 2006. Je čle­nem mezinárodní sítě INSAFE – výhodou je tedy náhled na problematiku v širším kontextu.

Na webových stránkách, které provozuje NCBI, lze nalézt mnoho textových materiálů vhodných k prostudování. Bohužel, způsob uložení je trochu nepřehledný. Obsáhlejší dokumenty věnované různým tématům jsou k dispozici ke stažení zde: http://www.bezpecne-online.cz/vyukove-materialy/ke-stazeni a zde: http://www.ncbi.cz/odborna-knihovna.

Mnoho dokumentů není ve výběru označeno datem vzniku, což je – vzhledem k proměnlivosti internetu – pro čtenáře důležitým vodítkem. Dokumenty věnované například sociálním sítím mohou být po určité době dosti nepřesné, speciálně nastavení soukromí v uživatelských profilech na Facebooku. Od počátku roku 2015 platí na Facebooku nová pravidla (vždy doporučuji alespoň nahlédnout!), která se mohou opět kdykoli změnit. Více o zabezpečení Ask.fm, služby oblíbené zejména mezi mladými lidmi, se dočtete na tomto odkazu: http://www.bezpecne-online.cz/finish/3-materialy-pro-ucitele/56-ask-fm-jak-se-zabezpecit. Za zmínku stojí také článek odkazující na několik zdrojů k sociálním sítím, které pochází z Velké Británie: http://www.saferinternet.cz/aktuality/485-jasnejsi-pohled-na-socialni-site.html.Zmiňovaná profesorka Sonia Livingstone z London School of Economics je výraznou osobností v oboru, která vede dlouholetý mezinárodní průzkum EU Kids Online. Český překlad je k dispozici právě prostřednictvím stránek NCBI.

NCBI uspokojí také zájemce o aktivní účast na konferencích či seminářích. V rámci projektů probíhají v různých místech České republiky.

•  E-Bezpečí (www.e-bezpeci.cz), informační portál, který je provozován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého (PRVoK), ve spolupráci s dalšími organizacemi. Kromě aktualit z dění v projektu zde najdete mnoho praktických informací, zejména z oblasti rizikové on-line komunikace (kyberšikana, kybergrooming, sexting, kyberstalking atd.).

Se svými problémy na internetu se můžete také obrátit na poradnu: http://poradna.e-bezpeci.cz. Poradenská činnost je poskytována anonymně a zdarma. Poradna spolupracuje se specializovanými institucemi a Policií ČR.

Kromě toho je centrum PRVoK organizátorem každoročního průzkumu Výzkum rizikového chování českých dětí v prostředí internetu. Zjištěná čísla vypadají v některých ohledech vel­mi znepokojivě. Například s kyberšikanou se podle opakovaných zjištění setkalo přes 50 % českých dětí. Nutno však podotknout, že mezinárodní průzkum EU Kids Online vykazuje daleko nižší čísla. Jistou roli může hrát i subjektivní vnímání kyberšikany. Hranice toho, co už je a co ještě není kyberšikana, jsou pro oběti i agresory proměnlivé. U podobných průzkumů záleží také na způsobu kladení otázek dětem, či na jejich ochotě pravdivě odpovídat.

• Seznam se bezpečně (http://www.seznamsebezpecne.cz), projekt společnosti Seznam.cz, pod jehož křídly vznikly dva přibližně půlhodinové filmy, velmi zajímavé zejména pro te­e­nagery a „jejich dospělé“. Jde o dokumenty, nikoli o filmy hrané, jak se občas diváci domnívají. Vznikly na základě skutečných případů a ke stažení jsou zde: http://www.seznamsebezpecne.cz/ke-stazeni. (Na tomto místě jsou zveřejněny též kratší filmy pro menší děti, pod názvem Křečci v síti. Mezi dokumenty tu najdete i výše zmiňované průzkumy E-Bezpečí.) Nyní se natáčí třetí dokument, na základě kauzy skautských vedoucích z Ústí nad Labem, která je považovaná za jeden z největších případů zneužívání dětí s pomocí internetu. Pachatelé lákali oběti hlavně přes internet, falešnými dívčími profily. Po dětech požadovali jejich intimní snímky atd. Po získání materiálů je využili k vydírání. Dokument bude určen rodičům, učitelům i odborné veřejnosti.

Pokud dáváte přednost vizuální inspiraci, pak lze doporučit:

• Cyklus krátkých videí pro dospělé diváky Jak na internet (www.jaknainternet.cz), který vznikl jako osvětový projekt pod hlavičkou sdružení CZ.NIC. Odvysílala ho Česká televize. Ke kaž­dému videu navíc najdete doprovodný text, který se dané problematice věnuje do hloubky. Pro učitele jsou u každého dílu k dispozici vzdělávací materiály ke stažení, pomocí kterých mohou obohatit výuku informatiky i dalších předmětů ve škole.

• Pro doplnění ještě několik emotivních videí v angličtině: Když se facebook stane posedlostí – krátké video z Norska zaujalo svět: ibezhranic.cz/kdyz-se-facebook-stane-posedlosti-kratke-video-z-norska-zaujalo-svet anebo zamyšlení nad internetovou osamělostí Live life the real waywww.youtube.com /watch?v=zA5SK0usRZE. Na YouTube je k vi­dění i rozhovor s autorem druhého videa. A v češtině zkuste pro zajímavost třeba Barushka Klarusky Jalovcova právě pa­pin­k­á pestouvní rajskou s knedlíčkem. Muck* (muck = kiss, čili v jazyce teenagerů: posílám pusinku):

http://www.prihlaseni-facebook-com. cz/facebook-vs-realita_35.

Přeji příjemné počtení a sledování, pokud možno bez ztráty iluzí o báječném internetu!