Hlavní obsah stránky

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: Zvol si info aneb Mozkem proti fake news!

KATEŘINA KŘIVÁNKOVÁ katerina@zvolsi.info

Zvol si info je studentský projekt, který se zaměřuje na osvětu v oblasti mediálního myšlení a kritického myšlení především mezi českou a slovenskou mládeží. Přednášíme primárně na základních a středních školách po celé České republice a na Slovensku a pomocí Surfařova průvodce po Internetu vnášíme studentům náhled na problematiku propagandy, hoaxů, fake news a konspiračních teorií. Nikomu neříkáme, co mají číst, a co ne. Ani co jsou dezinformace, a co nejsou. Pouze poukazujeme na to, jak dezinformační techniky a manipulace fungují a jak si na ně dát pozor.

Cílem je, aby si sami posluchači/čtenáři uvědomili, zda s nimi některé články nemanipulují a následně upravili své chování v informačním prostředí. Od listopadu 2016 jsme již oslovili osm a půl tisíce studentů, navštívili přes 160 škol a napsali jednu knihu – Nejlepší knihu o fake news, manipulacích a dezinformacích!!!

Jak vzniklo Zvol si info

Prvním impulzem pro založení Zvol si info bylo vypsání kurzu Peer-to-Peer Challenging Extremism, který na katedře politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně nabídli Miloš Gregor s Petrou Vejvodovou. Do předmětu se nás zapsalo devět studentů a dostali jsme za úkol vymyslet nějakou kampaň, která bude mít dopad na společnost. A protože už nás nebavilo dívat se na to, jak se po internetu šíří nesmysly, řekli jsme si, že by bylo potřeba s tím něco udělat. Bylo nám jasné, že nechceme bojovat proti něčemu, ale za něco (a taky že se nechceme jmenovat „Zavři troubu“, ale raději Zvol si info). A to něco poměrně rychle vykrystalizovalo do šíření mediální gramotnosti.

Vytvořili jsme Surfařova průvodce po Internetu, což je návod, na co si na internetu dávat pozor a jak se nenechat napálit na kdejaký výmysl – třeba že mají hadi nohy nebo že v Keni mají homosexuální lvy. Začali jsme organizovat přednášky a workshopy pro studenty středních škol. Poté jsme ve spolupráci s Národní knihovnou ČR a krajskými knihovnami začali přednášet pro knihovníky; aktuálně se věnujeme i základním školám. Rovněž se účastníme nejrůznějších konferencí, kulatých stolů a besed pro širokou veřejnost nebo pedagogy. Nedávno si náš lektor Vojta Bruk vyzkoušel přednášení na univerzitě třetího věku v Náchodě.

S projektem Zvol si info jsme získali několik cen za rozvoj občanské společnosti (Gratias Tibi od Člověka v tísni a Cenu rektora Masarykovy univerzity) nebo inovace ve vzdělávání (EduIN). Kromě návštěvy více než 160 škol a oslovení přes 8500 studentů jsme dostali nabídku na napsání knihy. A tak jsme napsali tu Nejlepší knihu o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Jak vás určitě napadlo, tak už jen název je manipulativní, protože nemůžeme jako autoři vědět, jestli ta kniha je skutečně ta nejlepší, to totiž vůbec nezáleží na nás. Spíše jsme se snažili poukázat i na různé marketingové praktiky, které se v médiích objevují a v knize je samozřejmě hned v úvodu vysvětlujeme. Věnujeme se zde mimo rozpracovaného Surfařova průvodce po Internetu i historii dezinformací, protože „fake news“ není vůbec nový fenomén. Naopak – jedná se o staré praktiky, jen v novém kabátu.

Surfařův průvodce po Internetu (a ještě něco navíc)

Několikrát jsem již tento materiál zmínila. Co to tedy je a jak vypadá? Jde o jakýsi návod, na co si dávat pozor, když sledujeme zprávy. S informacemi to je totiž podobné jako s jídlem. Je jenom na vás, jestli si vyberete zdravé, čerstvé potraviny, a nebo mražený polotovar.

Nechceme poukazovat na to, který web/stránka/článek je špatný, nebo ne. Věříme, že každý má svou vlastní hlavu a že rozpozná, který článek tak trochu „smrdí“, a který naopak stojí za to.

Na základě informací, které čerpáme především z internetu a sociálních sítí, se rozhodujeme v běžném životě: jaké si koupíme boty, kam pojedeme na dovolenou, co můžeme uvařit k večeři, kam bude chodit naše dítě do školy a co bude studovat nebo koho budeme volit. Bez ohledu na důležitost našeho rozhodnutí je potřeba se rozhodovat na základě faktů a ne domněnek, protože v tom případě se můžeme ošklivě zmýlit.

Co nás může potkat na internetu?

— Informace

Mají vždy jasného autora nebo zdroj, na portálu jsou uvedeni sponzoři a další kontakty. Článek je úplný, věcný a bez subjektivních soudů. Najdete zde odpovědi na základní otázky: co, kdo, kde, kdy, jak. Čerpá z aktuálních zdrojů, na které v textu odkazuje.

— Dezinformace

Nemusí mít vždy známého autora. Fakta jsou překrucována a manipuluje se s nimi, předkládána jsou neaktuální, nepřesná nebo neověřitelná data. Jejich cílem není společnost informovat, ale zmást a zahltit.

— Hoax

Typ dezinformace, jinak řečeno poplašná zpráva, která nabádá k dalšímu přeposlání. Autoři je často sdílejí jako skandální odhalení, o kterém se podle nich v „mainstreamových médiích“ nedozvíte. Hoaxy se často objevují v řetězových e-mailech s vybídnutím k dalšímu přeposílání.

— Konspirace

Teorie o tom, jak se něco mohlo stát, které ale nemají dostatek důkazů, příp. postrádají logické souvislosti. Například se jedná o konspirační teorie popisující, že ještě někdo žije (Elvis Presley, Michael Jackson nebo Adolf Hitler), nebo konspirace vysvětlující, jak je něco „doopravdy“ (třeba, že je země placatá nebo že na chemtrails je nejlepší ocet).

Na co si dát pozor

— Zdroje

Informace musí mít svůj původ, který se dá doložit a lze dohledat. Internet je úžasný vynález, kde se dá najít cokoliv. Bohužel, ne vždy musí být všechno pravda. Ptejme se: Kdo je autorem? Odkud informace pochází (zpravodajský web, Facebook, přeposlaný e-mail)? Pracuje text s dalšími zdroji a odkazuje na ně? Pracuje s konkrétními údaji?

Opatrně se články, které jsou neurčité a vágní. Mohou obsahovat např. tvrzení o tajném zdroji (každý dobrý Čech přece ví, že…, tuto zprávu jsem dostal od paní, za jejíž důvěryhodnost ručím apod.). Občas stačí článek vygooglit prostřednictvím konkrétních údajů a podívat se, kdo o „události“ píše dál. Na druhou stranu je možné, že autor nemusí vůbec existovat – viz např. „vlivná influencerka“ Lil Miquela, která je pouze virtuální.

— Svalování viny a nálepkování

Informace má být objektivní, tzn. že se nevyskytuje „černobílost“ (rozdělování společnosti na my vs. oni). Nesvaluje se vina jen na jednu stranu a neobjevují se nálepky (sluníčkář, pražská kavárna, vítači, lepšolidi, ale ani nacisti, xenofobové, nevzdělanci).

— Manipulace s obrazem

Fotky se staly nezbytnou součástí téměř každého příspěvku v online prostoru. Slouží jako důkaz i na přilákání pozornosti. Jenže ne vždy se musí jednat o fotografii/video přímo z místa činu. Stává se, že jsou buď fotografie staré, z jiného místa nebo upravené photoshopem. Ty se dají rozpoznat, pokud se zaměříte na detaily v pozadí (stíny, nápisy, místo) a nebo se dá odhalit jejich původ skrze Google ImagesTin Eye. Bohužel se dá manipulovat i s videem (pomocí umělé inteligence vznikají tzv. deepfakes).

— Manipulace s emocemi

Média, marketingové kampaně a další cílí na naše emoce. Proč? Protože se na jejich základě rozhodujeme rychleji a získané přesvědčení v nás zůstává déle, proto se často objevují články, které v nás mohou vyvolávat strach, nenávist či úzkost (ale i solidaritu), a to právě pomocí obrázků nebo svalování viny a nálepkování. V případech, kdy se vám rozsvítí „kontrolka“, že se objevuje třeba černobílost, napočítejte do deseti a snažte se přistupovat k informaci s chladnou hlavou.

Na závěr něco málo ke konfirmačnímu zkreslení. Sociální sítě a jejich algoritmy jsou vytvořeny tak, aby se nám, uživatelům, nabízený obsah co nejvíce líbil. Jiné příspěvky se budou zobrazovat studentům přírodovědecké fakulty, jiné právníkům a úplně jiné zase maminkám na mateřské. Každému se zobrazuje specifický obsah, který je založený na naší „digitální stopě“, tedy podle toho, kam klikáme. Pokud čtete pouze to, co potvrzuje váš názor, pravděpodobně nebude odrážet skutečný svět.

— Ověřování

Víme, že ověřování dat zabere hodně času, práce i nervů, proto již existují servery, na které se můžete podívat, pokud zrovna nebudete vědět, zda je informace fakt, nebo fake:

Hoax.cz – česká databáze hoaxů, která sbírá nesmysly na internetu už od roku 2001;

Zvolsi.info – web projektu, v blogu se můžete dozvědět více třeba o Deepfakes;

Stopfake.org – zde se můžete v blogu dozvědět další tipy, jak si ověřovat informace, vhodné pro pokročilé;

Snopes.com – americká databáze hoaxů.

A další: demagog.cz, bezfaulu.net, svetmedii.info

 

Autorka je předsedkyní organizace Zvol si info.