Main content

Kampaň na podporu četby knih ROSTEME S KNIHOU

Jana Chalupová

Občanské sdružení Svaz českých knihkupců a nakladatelů a jeho společnost Svět knihy, s. r. o., zahájily v roce 2005 propagační kampaň na podporu čtení knih v Čes­ké republice s názvem Rosteme s knihou. Byla reakcí na alarmující výsledky výzkumů čtenářské vyspělosti v tuzemsku i zahraničí, které dokazují výrazný pokles zájmu mládeže o četbu a knihy. Kampaň je tedy především zaměřená na získávání kladného vztahu k literatuře a knihám, snaží se novým a zajímavým způsobem oslovovat zejména předškolní a školní mládež, rozvíjet a prohlubovat její literární vzdělání, zlepšovat a obohacovat komunikační schopnosti a obecně kulturní znalosti mladých lidí. Do své činnosti zapojuje rodiče a pedagogy a také partnery kampaně, kterých je v současné době již sedmadvacet – nakladatele, knihovníky a instituce se vztahem k podpoře dětského čtenářství. Má ambice být průvodcem kniž­ním světem a upozorňovat na prospěšné aktivity mnoha různých subjektů v České republice.

Projekt Rosteme s knihou využívá propagační a informační prostředky k osvětě: mediální pořady a spoty, programy představující známé osobnosti a jejich vztah k literatuře, distribuci reklamních předmětů se slogany podporujícími četbu. Pořádá tradič­ní i nové soutěže, zábavně naučné besedy, me­todické semináře pro dospělé, tvůrčí dílny se spi­sovateli i ilustrátory, pravidelné výstavy zaměřené na dětské knihy, každoroční programy pro děti v rámci mezinárodního knižního veletrhu a literárního festivalu Svět knihy Praha.

Kampaň Rosteme s knihou patří ke členům EU Read – mezinárodního konsorcia evropských organizací propagujících četbu. EU Read poskytuje možnost setkávat se se zahraničními partnery se stejným zaměřením, vyměňovat si zkušenosti a čerpat inspiraci.

Na podzim roku 2007 vznikly zcela nové interaktivní webové stránky (www.rostemesknihou.cz), jež byly vyvinuty díky grantové podpoře MK ČR. Orientovat se ve všech aktivitách, které společnost Svět knihy v rámci kampaně připravuje, pomáhají organizátorům, rodičům a hlavně dětem animované postavičky Rosti a Rostíka, které si webový portál rozdělují na zónu určenou výhradně dětem a na oblast pro dospělé. Rodiče a odborná veřejnost tam najdou české i zahraniční příklady, metodologické návody, inspirativní nápady, výběr zajímavých knížek z nově vycházejících titulů a upozornění na kreativní soutěže. Rostíkovy strán­ky jsou plné soutěží, kvízů a zábavy, upozorňují také na zajímavé knížky.

Kampaň Rosteme s knihou a její dílčí projekty se již dostaly do povědomí české veřejnosti. Velmi oblíbené jsou literární a čtenářské soutěže, tematicky koncipované knižní výstavy, besedy a autorská čte­ní. K nejnovějším projektům patří soutěž ve znalosti obsahu knih Souboj čtenářů. Je určena dětem 6. tříd ZŠ a její pilotní verze byla úspěšně realizována na mezinárodním knižním veletrhu a literárním festivalu Svět knihy Praha 2010 ve spolupráci se třemi pražskými školami. Úspěšný start soutěže předznamenal její neméně úspěšné pokračování, v letošním roce se již účastní 33 tříd z celé republiky.

Propagaci četby se v České republice věnuje mno­ho dílčích projektů, které upozorňují na knihu v lokálním i celorepublikovém rozsahu. Městské knihovny, organizace sdružující knihovníky a informační pracovníky SKIP, Obec spisovatelů, Česká sekce IBBY, společnost Svazu českých knihkupců a nakladatelů Svět knihy, Klub ilustrátorů, Agora Central Europe, veletrh dětské knihy v Liberci, nakladatelé knih pro děti a mládež se svými knižními kluby, knihkupci i mnozí nadšení jednotlivci připravili již řadu zásluž­ných akcí přivádějících děti zpět k četbě knih. Zaští­tění jednotlivých akcí pod značkou Rosteme s knihou umožňuje všem, kteří se k ní přihlásili, získat větší publicitu pro své aktivity díky rozsáhlejší a dlouhodobé mediální spolupráci se zainteresovanými partnery (denní tisk, Knižní novinky, Knižní svět – pořad ČT 2, stanice a relevantní pořady Českého rozhlasu, noviny a časopisy určené pro děti a mládež, pro pracovníky ve školství, pro rodiče a další).