Main content

ZE SVĚTA

Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR

Koncem dubna proběhl v Podduklianskej knižnici ve Svidníku křest nového knihovnického časopisu Poddukliansky knihovník. Kmotrem se stal redaktor TV Markíza a šéfredaktor regionálních Podduklianskych noviniek Pavol Sivák, který toto periodikum slavnostně uvedl do života a popřál mu hodně čtenářů. Nový časopis je vydáván nejen v tištěné podobě, ale i v elektronické formě a je vystaven na webové stránce www.podduklianskakniznica.sk. Přispěvateli jsou zatím jen knihovníci této knihovny, ale do budoucna se jistě přidají profesionální i neprofesionální knihovníci z regio-nu a možná také z jiných slovenských knihoven. Místní knihovníci se chtěli touto formou podělit o své zkušenosti z knihovnické praxe, věnovat se budou různým oblastem oboru, dětskému čtenářství, novým knihám a do budoucna by přivítali i informace o akcích a životě dalších knihoven svidnického regionu. V prvním čísle časopisu najdete různé rubriky - např. Knižnica pre všetkých, kde se dozvíte o oblíbených knihách čtenářů prostřednictvím nástěnky, na které vyjadřují své pocity a dojmy z přečtených knih. Jsou zde publikovány krátké anotace nových knih svidnických knihovnic a na své si přijdou i milovníci hádanek, křížovek, rébusů a vtipů. Vedle jazykového okénka zde na­lez­nete i Galerii slavných osobností. Přejeme hodně spokojených čtenářů.

(Knižnica - roč. 11, č. 6/2010, s. 54-56)

Twitter. Facebook.Tato jména vzbuzují pocity, podněcují názory a přinášejí zkušenosti téměř všech z nás. Někteří milují Twitter nebo Facebook více než život sám, zatímco ostatní je pouze efektivně využívají. Nelze popírat obrovskou popularitu těchto sociálních sítí a knihovny nemohou stát mimo tyto moderní komunikační směry. Měla by knihovna zvolit pouze jednu, nebo se zapojit do všech sociálních sítí, které existují? Než se knihov­na rozhodne, kterou sociální síť si vybere, měla by si odpovědět na otázku jejich funkce a účelu. Facebook je mnohem flexibilnější a univerzálnější. Můžete nahrávat videa, hry a aplikace do vašeho profilu, vkládat videa z YouTube a akce do kalendáře. Twitter na první pohled umožňuje vkládat pouze texty s odkazy. Najít rozdíly mezi oběma sociálními sítěmi je na druhý pohled mnohem složitější. Facebook se stává více a více aktivní a zavádí nové aplikace. Na druhou stranu Twitter se snaží být více univerzálním nástrojem. Na základě výzkumů amerických knihovníků je doporučeno využívat obě sítě - Twitter i Facebook, protože nevíme kterou síť preferuje náš uživatel. Z tohoto pohledu musíme vzít v úvahu i další sociální sítě, nikoliv pouze ty, které jako knihovníci upřednostňujeme. Každá sociální síť má svoji hodnotu, nicméně musíme komunikovat s různými uživateli různými způsoby. Kvalitní stránku na sociální síti nevytvoříme přes noc, ale jde o tvrdou a trpělivou práci.

(Computer in Libraries - Volume 30, Number 7/2010, s. 6-11)

Grafická sbírka Rakouské národní knihovny ve Vídni byla nedávno obohacena o 150 nových děl slavného rakouského umělce Maria Emmericha Weningera (1909-1977). Tato historicky mimořádně cenná sbírka grafik má jediné téma - hrůzy války. Významný tvůrce, z jehož díla jsou v Rakousku velice populární především jeho filmové plakáty, ve svých válečných grafikách vyjádřil své pocity z účasti na ruském tažení v průběhu druhé světové války, což byla v jeho životě nejvíce traumatizující epizoda. Dnešní mladé generaci je jeho důležité dílo předkládáno již v digitalizované podobě, od června roku 2010 je katalog všech jeho grafik zpracován a zpřístupněn on-line. Sbírka M. E. Weningera obsahuje díla ze tří samostatných oblastí. První oblast obsahuje kresby, které Weninger kreslil tajně při válečném tažení. Druhá část obsahuje díla, která byla vytvořena krátce po ukončení války a ve kterých se umělec snaží vyrovnat se svými traumatizujícími zkušenostmi. Třetí část sbírky doplňují práce, jejichž vznik byl inspirován poslechem klasické hudby, kterou Weninger miloval. Po válce se umělec odstěhoval do Holandska, které se mu stalo druhým domovem. Grafické práce inspirované válkou skrýval a ukázal je během svého života jen několika přátelům, mimo jiné Leo Boudewijnsovi, díky kterému byla tato sbírka odkázána Rakouské národní knihovně. Maria Emmerich Weninger byl po absolvování grafické školy Graphischen Lehr- und Versuchsanstalt roku 1927 jedním z nejslavnějších návrhářů filmových plakátů, které se dnes v aukcích prodávají za velké částky.

(Newsletter Österreichische Nationalbibliothek - Nr. 2, Mai/ 2010, s. 7)

Připravil ROMAN GIEBISCH