Main content

Kde nakupujete paní (knihovnice)?

DANA KRACÍKOVÁ > kracikova@mknachod.cz  

Knihovny bez práva povinného výtisku mají v podstatě šest možností akvizice: velkoobchod, knihkupectví, knižní dealery, jednotlivá nakladatelství, samotné autory a dary čtenářů. V Městské knihovně Náchod, o. p. s., využíváme nejvíce (přibližně 80 %) spolupráci s velkoobchodem OPA.

Výhodou tohoto způsobu akvizice je nabídka produkce velkého množství různých nakladatelství; ediční plány představují možnost objednat najednou například celou trilogii (pokud má vyjít v jednom roce); objednávky pomocí internetu umožňují okamžité ověření již objednaných titulů.

K nevýhodám patří delší dodací lhůty (čtenáři si celkem rychle zvykli), pak také, že knihu nevidíme na vlastní oči a některé ediční plány neuvádějí ani orientační ceny, takže se často těžko posuzuje, zda knihu koupit, či ne. Celkově je spolupráce s velkoobchodem OPA velmi dobrá, dokonce naším prostřednictvím objednávají knihy i školy a městský úřad (dárky při vítání občánků).

Nabídky různých knižních dealerů (10 % nákupu) využíváme kvůli výrazným slevám u starší produkce. Tímto způsobem především doplňujeme ztracené a odcizené tituly.

Objem knih zakoupených v knihkupectvích se s nástupem jiných možností snížil až na nynějších zhruba 5 % celkového nákupu. S majiteli a zaměstnanci knihkupectví máme různé zkušenosti s rozdílným přístupem. Zatímco v jednom nám nabízejí rabat 10 % s tím, že dalších 5 % si můžeme vybrat v naturáliích (jimi vybrané tituly - většinou neprodejné), ve druhém dostáváme bez předchozího domlouvání a smlouvání slevu 20 %. Někde převažují zmatky (knihy, které jsme si vybrali prodají jinému zákazníkovi a my se pak divíme, že ve zboží nejsou), vázne objednávání žádaných titulů, fakturace trvá neuvěřitelně dlouho atd. U konkurence příjemně překvapí ochota vyhledat požadované tituly u distributorů a jejich okamžité objednání. Dodací lhůta je velmi krátká a faktura se vystavuje na počkání (třeba na jednu knihu). Takže knihkupectví využíváme hlavně pokud jsme tzv. prošvihli (neobjednali) knihu, která se stala bestsellerem nebo získala nějaké ocenění. Také zde nakupujeme nízkonákladové regionální publikace.

Od obchodních zástupců jednotlivých nakladatelství nakupujeme pouze ve dvou případech. Je to již dlouholetá spolupráce a oba k nám jezdí osobně, takže získáváme výhodu nákupu s knihou v ruce.

Samostatnou a někdy velice úsměvnou kapitolu tvoří samotní autoři, kteří ve snaze prodat svá díla podstupují někdy neuvěřitelné peripetie. Jako zářný příklad může sloužit autor, který po našem vysvětlování, že doklad o prodeji bez razítka nemůžeme zanést do účetnictví, odešel s tím, že to zařídí. Za dvě hodiny se vrátil a v ruce vítězoslavně třímal nově vyrobené razítko, na kterém ovšem bylo pouze jeho jméno a příjmení. Bylo dobré tak na razítkování školních sešitů.

Neměli bychom však opomenout ani knižní dary od našich čtenářů. Musíme je velice pečlivě zvažovat. Zatímco téměř každý čtenář je přesvědčen o výjimečnosti knihovny své či zděděné, my víme, že většina domácích knihoven má velmi podobnou skladbu a naše sklady nejsou nafukovací. Takže čtenáře žádáme, aby nám svou nabídku dali písemně a do knihovny pak donesli pouze námi vybrané tituly.

Výše zmíněné způsoby jsou ovšem k ničemu, pokud vám dojdou peníze. Takže hlavním předpokladem „radostné“ akvizice jsou dostatečné finanční prostředky. A ty bych nám všem akvizičním pracovníkům ze srdce přála.