Main content

DĚTSKÉ ČTENÁŘSTVÍ: Lektorník odemyká knihy a probouzí dětskou zvídavost

LADISLAV SVATOŠ Ladislav.Svatos@email.cz

V knihovnách narůstá hlad po kvalitních edukativních programech, jejichž předmětem je práce s knihou. Vedle populárního Listování můžete do knihovny zavítat na literární besedy a čtení s autory. Jsou i další cesty, jak aktivně pracovat s aktuálními publikacemi, které si zaslouží pozornost čtenářů?

Dostat děti ke čtení a vysvobodit je z náruče informačního zahlcení se stává čím dál větším problémem. Jak tedy pracovat s knihou a informacemi a zároveň přivést děti do knihovny? Pestrou nabídku samozřejmě připravují sami knihovníci, ale ti jsou zároveň vytíženi množstvím dalších úkolů a nemohou věnovat přípravě programu k jedné knize desítky hodin.

Vznik a obsah Lektorníku

Na počátku bylo slovo. Lektorník. Projekt Lektorník vznikl pod odborným dohledem spisovatelky a metodičky Kláry Smolíkové. Smyslem programů je atraktivně představit zajímavé tituly, kterým se samotní autoři nemohou nadále aktivně věnovat, byť by sami chtěli. Prvním impulzem byla prosba ilustrátora a spoluautora knihy Obrázky z moderních československých dějin Lukáše Fibricha, zda by nešlo knihu nějak více aktivně představit dětskému publiku. Klára Smolíková oslovila na podzim 2016 studenty knihovnictví a příbuzných oborů, kteří měli lektorskou zkušenost například z muzejních edukačních programů, a společně vytvořili unikátní vzdělávací formát vhodný pro školy a knihovny.

V centru stojí kniha, kterou lektor společně s dětským publikem prozkoumává za pomoci pracovních listů a aktivizačních technik. Holky a kluci přehrávají scénky, promýšlejí alternativní příběhy a učí se porozumět kontextu. Přestože mají čtenáři pocit, že si hrají, programy nejen otevírají témata jednotlivých knih, ale souběžně rozvíjejí čtenářskou a informační gramotnost.

Organizace a nabídka

Pomeranče budou, ale až na Vánoce – žáci si na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to bylo stát ve frontě a čekat na podpultové zboží (Foto: archiv Lektorníku)Organizační stránky se ujal student knihovnictví (a autor tohoto článku) Ladislav Svatoš. Dále jsou zapojeni čtyři další studenti na pozici lektorů. Lektorník má své webové i facebookové stránky. Na jaře tohoto roku se začaly po domluvě s Městskou knihovnou v Praze nabízet programy ke komiksové knize Obrázky z moderních československých dějin Jiřího Černého a ilustrátora Lukáše Fibricha jednotlivým pobočkám a ohlas byl veliký. Naštěstí lektoři svými výkony očekávání knihovníků a učitelů nezklamali. Úspěchu programů nahrává i samotná kniha, která neotřelým způsobem přibližuje mladým čtenářům moderní československé dějiny a po právu obdržela v tomto roce cenu Suk – čteme všichni za přínos k rozvoji dětského čtenářství.

Málokteré dítě si dovede představit, jak se asi žilo jeho vrstevníkům v dobách socialismu – jak lidé nakupovali, co směli a nesměli říkat, jak trávili kluci a holky volný čas. Program Jak se žilo klukům a holkám za socialismu otvírá brány času do dob (ne)dávno minulých. Druhý program Kdo tu visel na zdi v rámu nahlíží na jednotlivá prezidentská období z let 1945–1989 edukativně dramatickým rámcem a slibuje účastníkům nevšední zážitek. Naprosto ojedinělým programem je příběh bratří Mašínů. Jak bys příběh bratří Mašínů vyprávěl ty? Motivace, morálka, psychologie a dobové reálie. Program pro otrlé ukazuje, jak by se žáci zachovali na místě hlavních protagonistů.

Účastníci programu Kdo tu visel na zdi v rámu se pokoušejí seřadit prezidenty, jak šli po sobě ve funkčních obdobích (Foto: archiv Lektorníku)Úspěch s programy na motivy Obrázků z moderních dějin na sebe nenechal dlouho čekat a bylo jen otázkou času, než se lektorský tým vydá zdolávat další metu. Tou byly mateřské školy. Vytvořit interaktivní a dramatický program pro nejmenší byla výzva, které se lektoři nezalekli. Program Medvídek Lup: Pohraj si s komiksovým rokem a Každý má svou básničku pracují s rozvojem grafomotoriky a jemné motoriky. Lektoři vtáhnou děti přímo do příběhu a všichni si projdou řadou pohybových, poznávacích i výtvarných aktivit, které se spolu s básničkami či dramatickými scénkami spojí do jednoho veselého pásma.

Jiří Walker Procházka je dnes fenomén na poli fantastické literatury. Jak takový spisovatelský proces vůbec probíhá? Lektorníku se podařilo navázat s panem Procházkou spolupráci a on nechává žáky ve svém programu nahlédnout pod pokličku procesu psaní. Je psaní zábava nebo horor? A to zdaleka není všechno. Na podzim bychom rádi oslovili knihovny s  workshopy Komiksy hravé i dravé realizovanými ve spolupráci s nakladatelstvím Crew.

Potenciál knih

Lektorované programy v knihovnách využívají knihovního fondu a síly knižního média, které v kombinaci s pracovními listy a prezentací dokáží udržet pozornost dětí po celou dobu devadesáti minut. Více informací lze nalézt na oficiálních stránkách www.lektornik.cz, kde si vedle fotek a anotací programů přečtete také ohlasy žáků, učitelů nebo knihoven. Potenciál programů založených na knihách je velký a neměl by se podceňovat. Třeba se mezi ně jednoho dne vedle Listování a divadel zařadí jako další evergreen i profesionální lektorované programy.