Main content

PŘÍLOHA – DĚCKAŘI DĚCKAŘŮM: Klasika v novém kabátku

PAVLÍNA LIŠOVSKÁ cdc@kjm.cz

Když se řekne před dětmi ze škol klasická literatura, nezřídka dostanou osypky, protože si představí zastaralou češtinu, zatuchlé žluté stránky knih a nekončící nudu při čtení, kterému nikdy neporozumí. Starší čeština je pro některé děti tak obrovská jazyková bariéra (čím starší dílo, tím náročnější na pochopení), byť se jedná o knihy českých autorů, že pro ně může být natolik nepřekonatelná, že je zcela od čtení klasiky odradí. Tohoto si všímají někteří autoři a nakladatelé, kteří se svým přičiněním snaží o zpřístupnění jinak odmítané literatury právě této cílové skupině (a přiznejme si to otevřeně, někdy toto upravené vydání pomůže k pochopení i dospělému čtenáři).

Právě znovu vydané tituly, jejich aktualizace formou komiksů, převyprávění do současného jazyka, smysluplně a čtivě sepsaná pojednání o literárně-historickém kontextu doby vzniku díla prospívají této starší literatuře nejvíce. Nezřídka se setkávám s tím, že příběhy zaujmou natolik, že si je pak mladí čtenáři přijdou půjčit i v originálním vydání, aby mohli díla porovnat (a tomu pro změnu prospívá zase to, že nakladatelé i původní texty vydávají v nových slušivých obálkách, které nalákají k nahlédnutí).

V doporučení TOP knih najdete zajímavá zpracování (a to nejen textová, ale zejména komiksová, včetně komiksu manga) děl Shakespeara, Čechova či Čapka nebo Komenského a dalších, která mohou být zajímavým odrazovým můstkem k těmto autorům.

Ve středové části pak na vás čeká pracovní list určený k práci s tématem života a díla Karla Čapka. V metodickém doporučení, které v tomto čísle také najdete, pak máte uvedený základní koncept lekce, v níž můžete tento pracovní list využít.

Na poslední straně přílohy najdete další inspiraci na „díla“, jež vznikla na základě textů klasiků či byla inspirována jejich knihami. Opět se jedná o deskové hry, které nás zavádějí do světa slavného sci-fi, pohádkových postav, ale i dobrodružné literatury. Jsem si jistá, že deskové hry a další podobné aktivity mohou být také užitečným pomocníkem a dobrou motivací objevit doposud nepoznané světy daných knižních předloh.

Všem lektorům a knihovníkům, kteří se snaží dětem zprostředkovat klasickou literaturu, přeji, aby se nenechali odradit svou vlastní počáteční nedůvěrou v přijetí a pochopení tohoto tématu, naopak aby právě na zvědavosti a zvídavosti postavili badatelské lekce pro děti a mládež, jež jim umožní nahlédnout do jinak opomíjených a neoblíbených vod s nadšením a chutí.