Main content

UDÁLOSTI: Regionální funkce knihoven: 9. ročník Workshopu pro pracovníky metodických oddělení veřejných knihoven

HANA HRABÁKOVÁ hana.hrabakova@mlp.cz

Regionální funkce knihoven zajišťují krajské a jí pověřené knihovny a jsou stanoveny zákonem č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb. Cílem je zajištění odborné metodické pomoci menším knihovnám tak, aby poskytovaly kvalitní bibliografické a informační služby svým uživatelům po celé České republice. Řídí se metodickým pokynem Ministerstva kultury, kde jsou vymezeny standardy pro výkon jednotlivých činností.

Krajské a pověřené knihovny zajišťují poradenskou a konzultační činnost, pomáhají při statistice, poskytují vzdělávání knihovníků, semináře a porady, tvoří výměnný fond, jeho cirkulaci a distribuci, pomáhají při revizi a aktualizaci knihovních fondů, podílejí se na automatizaci místních veřejných knihoven a vykonávají další nezbytné činnosti napomáhající rozvoji knihoven a jejich služeb.

Činnost metodika v praxi

Práce metodika je velmi důležitá a náročná. Metodik je člověk, který radí, vzdělává, komunikuje a organizuje. Denně se setkává s různými pohledy na knihovnu, ať už ze strany zřizovatele, knihovny, nebo jejích uživatelů. Jeho práce je rozmanitá. Tráví čas v kanceláři, ale často vyráží i do „terénu“ v rámci svého regionu, kde pomáhá zlepšovat služby knihoven a využívat jejich potenciál. Nebojí se fyzické práce a je ochotný strávit v knihovně pár dní, aby pomohl s aktualizací knihovních fondů. Podstatným úkolem jeho práce je setkávání se a komunikace se zřizovateli knihoven, kde vyjednává lepší podmínky pro podporu a rozvoj knihoven. Napomáhá s propagací knihovny a k vytvoření knihovny jako kulturního a vzdělávacího místa a místa k setkávání občanů.

Metodik kromě knihovnického vzdělání musí mít dobré komunikační a vyjednávací schopnosti a někdy funguje i jako psycholog. Aby byl metodik autoritou pro knihovny a jejich zřizovatele, stejně jako pro samotné knihovníky, je i pro metodiky důležité celoživotní vzdělávání. Musí být schopný reagovat na aktuální trendy v knihovnictví, sledovat legislativu, dotační tituly a neustále se vyvíjející nové informační a komunikační technologie.

Workshopy pro metodiky

Od roku 2014 pořádá SKIP – Sekce veřejných knihoven vzdělávací workshopy pro metodiky. Dvoudenní workshop je zaměřen převážně na metodiky pověřených knihoven a cílí zejména na aktuální témata z oboru a na potřeby a požadavky pracovníků vykonávajících regionální funkce.

Letošní již 9. ročník Workshopu pro pracovníky metodických oddělení veřejných knihoven probíhal na konci dubna v nově zrekonstruované Knihovně Kutná Hora. Program a organizaci měli na starosti zaměstnanci metodického oddělení Knihovny Kutná Hora v čele s ředitelkou Gabrielou Jarkulišovou. Celkem se zúčastnilo zhruba 40 metodiků z celé ČR.

Po prezentaci zahájila workshop Lenka Prucková, ředitelka Knihovny města Olomouce, která předala úvodní, přivítací slovo místostarostce Kutné Hory Kateřině Špalkové a následně čerstvě zvolenému řediteli Středočeské vědecké knihovny v Kladně panu Romanu Hájkovi. 

Den první

Byl rozdělen na dva bloky. V prvním se Vít Richter věnoval projektům vzdělávání knihovníků a informoval nás o možných dotačních titulech pro podporu výstavby knihoven, které jsou z mého pohledu velice lákavé pro všechny kraje, bohužel kromě Prahy. Druhý příspěvek na téma meziknihovní výpůjční služby (MVS) přednášela paní Jitka Kutmon, která nás seznámila s metodickými pokyny pro MVS, které vznikaly na základě dotazníkového šetření o MVS a služby Získej v roce 2021. Poslední příspěvek dopoledního bloku jsme vyslechli od Radka Lišky a Evy Šenfeldové ze Středočeské vědecké knihovny v Kladně, kteří nám představili podporu knihoven a vzdělávání knihovníků ve svém kraji.

Po obědě následoval druhý blok vedený Lenkou Pruckovou o nejčastějších chybách v podávaných žádostech o dotace v rámci dotačních titulů VISK 3 a Knihovna 21. století. Jedná se o dva nejznámější dotační tituly, se kterými metodici pomáhají knihovnám. VISK 3 je zaměřen na podporu technického vybavení knihoven a Knihovna 21. století na podporu práce s národnostními menšinami a integraci cizinců, dostupnost knihovnických služeb pro občany se zdravotním postižením, kulturní a vzdělávací činnosti. Poté se účastníci rozdělili do dvojic a během 40 minut napsali cvičnou žádost o dotaci, kterou jsme si posléze vyhodnocovali.

V průběhu druhého bloku si pro nás organizátoři připravili vsuvku v podobě cvičení, které vedla zaměstnankyně Knihovny Kutná Hora. Sestava byla složena z jednoduchých cviků, které mohou uvolnit ruce a na chvíli umožní odpočinout očím. Věřím, že část kolegů tyto cviky pro krátký odpočinek a soustředění vyzkouší i v práci.

Poté byly pro nás připraveny tři prohlídky, ze kterých jsme si mohli vybrat. První byla po knihovně, druhá vedla do Vlašského dvora a třetí po městě Kutná Hora. Pro inspiraci ráda navštěvuji knihovny v jiných městech i v zahraničí, a proto jsem se vydala na prohlídku po knihovně.

První den zakončil společenský večer, kde probíhalo neformální seznamování a vzájemné vyměňování zkušeností.

Den druhý

Druhým dnem nás provázela ředitelka kutnohorské knihovny, která mj. prezentovala svůj příspěvek o tom, jak může vypadat výroční zpráva obecní knihovny. Jedná se o jeden ze základních prezentačních a propagačních materiálů, který metodikům může pomoci pro komunikaci se zřizovatelem.

Dana Zipserová, ředitelka Městské knihovny v Českém Těšíně, nám představila, jak funguje spolupráce mezi českými a polskými školami, a zmínila úspěšné projekty a literární soutěže. Knihovna si pro pedagogy připravila publikaci s názvem Knihovna školám, která obsahuje nabídku jejich literárních a vzdělávacích programů na daný školní rok. Publikace je dvojjazyčná – v češtině a v polštině – a rozhodně může být inspirací i pro ostatní knihovny.

Marie Šedá se v dalším příspěvku věnovala statistice knihoven a změnám, které mohou ulehčit vyplňování Ročního výkazu pro neprofesionální knihovny. Poslední příspěvek se věnoval jednomu ze standardů veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS) – průzkumu spokojenosti uživatelů knihoven. Vzory průzkumů vytvořilo metodické oddělení Krajské vědecké knihovny v Liberci; výsledky prezentovala Andrea Danielová. Pokud i vy plánujete udělat průzkum mezi čtenáři, rozhodně se podívejte na Krajský webový portál pro knihovny v Libereckém kraji.

Závěrem

Workshop byl velmi inspirativní a pro metodiky přínosný. Velké díky patří organizátorům akce za jeho perfektní přípravu a organizaci v jeho průběhu. Pokud jste metodiky pověřené knihovny a rádi byste se také zúčastnili, 10. ročník Workshopu pro pracovníky metodických oddělení veřejných knihoven se uskuteční v roce 2024 v Krajské knihovně Vysočiny v Havlíčkově Brodě.