Main content

VYUŽITÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ: Chvíli se zdržím – vítězný knihovnický klip knihovny Jiřího Mahena

EVA VOJTÍŠKOVÁ projekty@kjm.cz

EDITA VALIŠOVÁ redaktor@kjm.cz

V minulém čísle jsme slíbili, že vám blíže představíme přípravu a vznik videospotu propagujícího čtení a knihovny, za který obdržela Knihovna Jiřího Mahena v Brně od odborné poroty mezinárodní soutěže cenu za nejlepší video podporující čtení. Výsledky byly vyhlášeny 20. května na knižním veletrhu v Turíně. Redakce tímto článkem svůj slib ráda plní.

„Ok, zní to promyšleně, představit si to dovedu a mám i pár nápadů, jak by to mohlo být údernější… a ještě jsem se nezeptal – máte na to nějaký rozpočet? Nejde o to zaplatit jenom lidi, ale i nezbytné náklady jako licenci hudby, půjčení techniky atd.“ Tak začala naše komunikace a následná spolupráce s kreativním studiem Morning Pug (http://www.morningpug.com/, dále kreativci) na historicky prvním reklamním spotu pro Knihovnu Jiřího Mahena. Od první zprávy poslané přes messenger až po dodání finální verze trvala přesně měsíc a naučili jsme se během ní skutečně mnohé: od termínů jako voice-over, přes technické specifikace jako rozlišení 4K, až po familiární a kreativci často s jasnou nadsázkou používané „videjko“. Dozvěděli jsme se, na kterých stránkách lze koupit všemožnou hudbu třeba právě jako doprovod videa (https://audiojungle.net/) či si vybrat hlas na míru (https://www.fiverr.com), který namluví text videa neboli vytvoří právě onen zmíněný voice-over. Poprvé jsme s kolegyní vkročily na trávník fotbalového hřiště, nechaly jsme jednoho brněnského politika máčet si nohy v kašně v parku, ale také si na vlastní kůži ověřily, jak důležitá je pro filmaře přízeň počasí a jak dobré je přibalit do tašky s kamerou také termosku s horkým čajem.

Jak na reklamu knihovny

Reklama je všude kolem nás – ať už v papírové či online podobě, obrazy a slova se slévají v nekonečnou řadu všech možných variací. Stojíte-li tak před úkolem „pojďme natočit reklamní spot“, mohou se vám ze všech možností klidně až podlomit nohy. Jak ideálně poskládat text, vizuální doprovod, hudbu, jak odhadnout správnou délku spotu, koho do něj obsadit a co vše natočit, abychom pak v postprodukci třeba nezjistili, že nám chybí zásadní záběr (třeba na budovu knihovny), ale hlavně: jak zaujmout diváka. Cílem našeho reklamního spotu s názvem Chvíli se zdržím bylo povzbudit lidi k četbě, ukázat jim ji v kontextu mnoha rozmanitých činností, při kterých si člověk ani leckdy neuvědomuje, že rovněž čte, pozvat je k návštěvě knihovny, ale také pobavit a obstát v kritice. Pro zahraniční zájemce, ale i pro šíření dobrého jména knihovny za hranicemi České republiky jsme spot natočili také v anglické mutaci.

Odrazovým můstkem pro video se nám stal aktuálně připravovaný projekt Chytré město čte, jenž je podpořen z dotace Státního fondu kultury ČR a jehož zásadním přínosem je podpora životního stylu, kde čtení je jeho nepostradatelnou složkou a stává se přirozenou součástí každodenního života, celoživotním programem. Reklamní spot Chvíli se zdržím je jeho první významnou akcí. Při přípravě projektu jsme ve spolupráci s profesorem Jiřím Trávníčkem z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR čtenářskou dovednost popsali jako hodnotu, kterou je třeba rozvíjet a kultivovat a která je základním předpokladem lidského poznání a rozvoje. Při rozhovorech s kreativci jsme pak byli ubezpečeni, že se jedná o ten správný doprovodný text k našemu spotu. Je srozumitelný a při zvolení herce s adekvátním hlasovým projevem bude voice-over lidem rezonovat v duších. Současně jsme však nechtěli nudit, ale ani provokovat. A tak vznikla pestrá – a jak často zaznívalo v době natáčení spotu – také milá mozaika záběrů na nejrůznější momenty spojené se čtením i psaním. V lehkém kontrapunktu jsme propojovali vážný text a odlehčený obraz.

Psaní na Pichtově psacím stroji; Dáša z knihovny pro nevidomé a slabozraké při KJM za bedlivého dohledu Adama a Ivana ze studia Morning Pug píše v bodovém písmu – analogicky k voice-overu – slovo „hodnota“ a „merit“ pro anglickou verzi (Foto: archiv KJM v Brně) Natáčení záběru vyzdvihujícího audioknihy; nakonec na doporučení kreativců nebyl využit (Foto: archiv KJM v Brně)

Potřebnost čtení k životu

Prostřednictvím videa ukazujeme, že čtení je potřebné k životu stejně jako vzduch či voda. Tyto životadárné substance v podstatě ani nevnímáme, a přesto je automaticky „konzumujeme“. Stejně tak konzumujeme i  čtení, např. jízdního řádu, reklamy, nápisu na obchodě, čísla bankovního účtu, účtu z obchodu, receptu na vaření, návodu na ovládání čehokoliv. Chceme ukazovat, že čtení nás provází od narození do hrobu, v každé denní chvíli. Zároveň chceme také představit knihovnu, která tomuto čtení dává onen rám, který každé dílo ještě povýší. Nechceme jenom knihu půjčit a nechat lidi odejít, ale nabízíme jim naopak možnost vychutnat si čtení uvnitř knihovny samé – ať už v tichém, pro sebe vybraném zákoutí, nebo v rušné partě náctiletých, klubu maminek či diskutujících dospěláků s osobní knihovnicí apod.

Natáčení a jeho výsledek

Společná fotografie ze slavnostního předávání ceny A Corto di Libri KJM v italském Turíně 20. 5. 2017; předseda mezinárodní poroty Fabio Melelli (první zleva), zástupci knihovny Francesco Cultrera biblioteca Agnello v sardinském Canicattini Bagni a vítězové kategorie krátký film, prezident asociace italských knihoven Gabriele De Veris (třetí zprava) a autorky článku a videa Eva Vojtíšková (druhá zprava) a Edita Vališová (první zprava) – Foto: archiv KJM v Brně S kreativci jsme dali dohromady banku situací, ve kterých bychom chtěli knihovnu a čtení představit, vytvořili jsme společně scénář, oslovili zástup komparzistů a ve dne v noci si posílali inspirativní obrázky a videa a doplňovali a upravovali materiál, abychom se pak ve dvou natáčecích dnech potkali a natočili vše potřebné. Původní záměr stihnout vše v jednom dni se přitom ukázal jako zcela nereálný. Po natočení některých scén nás napadaly další a další možné obrazy, a tak jsme telefonovali, improvizovali a sháněli další kostýmy a rekvizity. Pomohly nám přitom kontakty a dobré vazby především s brněnskými divadly, hojně jsme však komunikovali také s právníkem a překladatelkou.

Natočený materiál kreativci začali skládat do jednoho celku, připojili hudbu a hlas a prostřednictvím cloudových úložišť jsme byli v neustálém kontaktu. Zjistili jsme, že pro podobná videa dobře funguje např. valčíkové tempo, neboť skvěle kopíruje rytmus srdce, že mužský hlas v našem případě ladí k videu mnohem lépe a anglická verze je libozvučnější než česká. Za vydatné pomoci a po kladné i záporné kritice známých a přátel, na kterých jsme si testovali celkové vyznění videa, jsme nakonec finální podobu – i když bychom si klidně i dnes dokázali představit další a další úpravy – s lehkým chvěním odsouhlasili a reklamní spot jsme pustili do světa.

Dostat myšlenku videa k lidem

V brněnském prostředí je video stále aktuální a jednáme o dalších možných způsobech, jak je dostat blíže k lidem. Stěžejní myšlenku využíváme i v dalších akcích a projektech a snažíme se tak video maximálně propojit s činností knihovny. Velkou radost jsme pak měli, když si v anglické verzi s názvem I’ll be a while získalo pozornost poroty mezinárodní soutěže krátkých filmů A Corto di Libri, kterou vyhlašuje Mezinárodní knihovnická asociace (IFLA). A získalo si pozornost nejvyšší, neboť jsme s našimi čtyřiceti vteřinami předběhli videa ze všech koutů světa. A tak jsme si během slavnostního vyhlášení výsledků soutěže převzali od organizace CEPELL (Centrum pro knihy a čtení, spadající pod italské Ministerstvo kultury) cenu za nejlepší video podporující čtení. Do aktuálního devátého ročníku soutěže se přihlásilo přes třicet videí ze všech koutů světa a spolu s námi se laureáty letošního udílení staly knihovny ze Sicílie, kanadského Halifaxu a argentinského Buenos Aires.

Ze zákulisí scény s holčičkou, která se při čtení knihy Ledové království potkává se samotnou princeznou Elsou – Foto: archiv KJM v Brně Video má aktuálně v obou jazykových mutacích již přes tři tisíce zhlédnutí, což v našich podmínkách považujeme za velký úspěch. Dostalo se mu uznání rovněž od našeho zřizovatele, obdrželi jsme řadu pochvalných zpětných vazeb, ale také postřehy, jak se mohlo něco vymyslet lépe. Jsme za všechny tyto reakce velmi rádi a vážíme si jich. S hrdostí jsme při přebírání ceny na Mezinárodním festivalu v Turíně prezentovali Knihovnu Jiřího Mahena a Českou republiku a odvážně neseme poselství videa i v našem nejbližším okolí. Jsme si vědomi faktu, že ač jsou pracovníci knihoven velmi šikovní a v jejich řadách se skrývá mnoho odborníků, některé věci je prostě dobré řešit s profesionály.

Přínos profesionálů

Pracovníci studia Morning Pug navíc kromě potřebné profesionální techniky přinesli do naší spolupráce velmi cenný pohled zvenku. Přesvědčili nás o (ne)potřebnosti některých záběrů, ale také se od nás na druhou stranu nechali inspirovat a dali se unášet světem knihoven. Dostalo se nám pochvaly za skvěle připravenou produkci a nebývale volnou ruku při tvůrčí práci. My jsme na oplátku ocenili možnost spolupracovat s mentalitou odlišnou od toho, na co jsme v knihovnách běžně zvyklí.

Závěrem

Rádi bychom tímto článkem přispěli k rozšiřování podobného trendu a prohlubování spolupráce knihoven s odborníky z různých kreativních odvětví. Samozřejmě vnímáme, že mezi řádky rezonuje i otázka z úvodu článku, totiž cena, a ruku v ruce s ní i fakt, že si podobný výdaj nemůže dovolit každý. Naše knihovna šla cestou projektu a grantové žádosti, nicméně variant, jak úhrady podobných finančních výdajů dosáhnout, jistě existuje více.

Držíme tedy palce všem svým následníkům, těšíme se na jejich reklamní počiny a na zdravou a tvůrčí konkurenci. V knihovně plánujeme přípravu dalších dílů reklamního spotu Chvíli se zdržím. Ani své umístění v soutěži IFLA nepovažujeme za naše poslední slovo na mezinárodním poli. Ostatně, nebylo ani prvním – před třemi lety jsme získali první cenu v celosvětové marketingové soutěži za projekt Knihovna v tramvaji – tramvají do knihovny.

 

Odkazy na video

• v českém jazyce: https://www.youtube.com/watch?v=7Sgjz4PHPYg&list=FLsoQyZqByotkRcmdx37WJ7g&index=1;

• v anglickém jazyce: https://www.youtube.com/watch?v=ca5jregBKw4&list=FLsoQyZqByotkRcmdx37WJ7g&index=2.

Odkaz na stránky soutěže:

https://acortodilibri.wordpress.com/2017/05/22/la-premiazione-awards-ceremony/.

Odkaz na cenu IFLA, kterou jsme vyhráli v roce 2014: http://www.kjm.cz/fotogalerie/iflacenapredavani.