Hlavní obsah stránky

Třetí seminář Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách

BOŽENA BLAŽKOVÁ > bozena.blazkova@svkhk.cz 

V dubnu letošního roku se ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové konal již třetí seminář zaměřený na informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách. Hlavním organizátorem byla Sekce pro informační vzdělávání uživatelů Sdružení knihoven ČR společně s hostitelskou knihovnou. Na minulých ročnících se podílela i Moravská zemská knihovna.

Všechny materiály ze semináře jsou zájemcům k dispozici na webových stránkách SDRUK (http://www.svkos.cz/sdruk/odborne-sekce/clanek/odborne-sekce-sdruk/). V následujícím článku nebudu podrobně rozebírat všechny příspěvky, ale zaměřím se hlavně na činnost sekce a nové náměty pro informační vzdělávání uživatelů. Jednotlivým navrženým okruhům informačního vzdělávání se ve spolupráci s vedoucími pracovních skupin budeme věnovat v samostatném článku.

Na úvod semináře informovala Mgr. Jana Nejezchlebová o činnosti sekce a připomněla závěry minulých seminářů. Informační vzdělávání uživatelů (dále jen IVU) by se do budoucna nemělo orientovat pouze na spolupráci se školami, ale cíleně i na další skupiny obyvatel, které mohou tyto služby využívat lépe než doposud (rodiče na rodičovské dovolené, nezaměstnaní, senioři a další). Na seminářích In­for­mační gramotnost, které dlouhou řadu let organizovala Moravská zemská knihovna, vyvstala otázka kvality informačního vzdělávání ve veřejných knihovnách a potřeba věnovat se tomuto tématu systematicky.

V roce 2008 proběhl v Brně nultý ročník Informačního vzdělávání ve veřejných knihovnách, na kterém byly položeny tři základní otázky: PROČ je potřeba něco měnit?CO je zapotřebí změnit?JAK tyto změny zavést do pra­xe?Brněnský seminář se zabýval hlavně první otázkou.

Oficiální první ročník se konal v roce 2009 v Hradci Králové. Tento seminář přidal k otáz­ce PROČ? i otázku CO? Výběr tří základních okruhů IVU (Čtenářská gramotnost, Knihov­na - zdroj informací a Informační zdroje) se snaží postihnout, co by nemělo v rodícím se systému informačního vzdělávání v knihovnách chybět. Každý z navrhovaných okruhů je za předpokladu aplikace různých metod využitelný pro různé věkové kategorie a zájmové skupiny. V závěrech semináře byl podán návrh na ustavení samostatné odborné sekce SDRUK. Předsedkyní sekce pro informační vzdělávání ve veřejných knihovnách byla následně jmenována Mgr. Eva Svobodová, ředitelka SVK Hradec Králové, a členy sekce byli jmenováni zástupci jednotlivých krajských knihoven spo­leč­ně s dalšími knihovníky, kteří se problematikou IVU hlouběji zabývají. Na svém prv­ním jednání se sekce dohodla na průzkumu současného stavu v jednotlivých knihovnách a využila k tomu dotazník z Ostravy.

V roce 2010 se pracovní sekce sešla na jaře v KK Vysočiny v Havlíčkově Brodě a na podzim v KK v Pardubicích. Na svém jednání se sekce zabývala výsledky průzkumu, přípravou dalších seminářů a ustavila pracovní skupiny, které se budou věnovat jednotlivým modulům IVU. Vedoucími skupin byly jmenovány Bc. He­-lena Selucká z Knihovny Jiřího Mahena v Brně (Čtenářská gramotnost), PhDr. Zuzana Hájková z Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích (Knihovna - zdroj informací) a Mgr. Jana Leparová z Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě (Informační zdroje). Druhý ročník semináře se konal v roce 2010 v Brně a zabýval se vyhodnocením dotazníků, prezentací práce sekce v jednotlivých krajích a činností pracovních skupin. Součástí semináře byly příklady z praxe a malý workshop.

Na letošním setkání se dále slova ujala PhDr. Libuše Foberová, Ph.D., ze Slezské univerzity v Opavě. Ve svém příspěvku Propagace a marketing IVU v knihovnách se zabývala rolí marketingu a propagace v informačním vzdělávání. Zvýšenou pozornost věnovala základnímu školství a vzájemným vztahům knihovníků, učitelů a žáků základních škol. Závěrem svého příspěvku upozornila na potřebu jednotné terminologie a důležitost společného postupu všech knihoven vůči veřejnosti. Potřebné změny lze dosáhnout jen za předpokladu, že všechny knihovny přistoupí na společnou řeč a jednotnou strategii. Otevřela i otáz­ku sjednocujícího loga, které by charakterizovalo IVU pro veřejnost.

V příspěvku s názvem Tematická beseda versus lekce IVU se ředitelka Krajské knihovny Vysočiny Mgr. Veronika Peslerová zaměřila na rozdíl mezi dosud v knihovnách organizovanou informační výchovou (která je často zaměřena jen na orientaci v knihovně a v knihovnictví a z časových důvodů připomíná spíše exkur­zi, ve které je výklad zpestřen kvizem ne­bo soutěží) a informačním vzděláváním, které je součástí každodenního života. Vzdělávání obecně se stále více stává celoživotním procesem. V současné době, kdy většina lidí má problém orientovat se v množství informací, se otevírá prostor právě pro knihov­ny, jejichž pracovní náplní je mj. právě práce s informacemi. Knihovny mohou nejen pomáhat vyhledáváním a tříděním informací, ale mohou své aktivity pro veřejnost cíleně zaměřit na informační vzdělávání. Je zapotřebí postupně aplikovat IVU do všech aktivit knihoven (IVU jako přidaná hodnota k tematické bese­dě, přednášce, výstavě apod.). Větší pozornost je zapotřebí věnovat i webovým stránkám knihoven, které by měly o možnostech IVU více informovat (v současné době jsou většinou prezentovány pouze lekce pro školy) a dát veřejnosti možnost si z oblasti IVU něco ozkoušet a otestovat se. V. Peslerová se dále věnovala konkrétním metodám, které je vhodné v rámci IVU více využívat.

Po polední přestávce následoval blok příspěvků z praxe. Vzhledem k tomu, že tento seminář měl být zaměřen také na otázku JAK?, rozhodli se organizátoři věnovat více pozornosti problematice pracovních listů a pozvali na seminář dva hosty tzv. „odjinud“. Mgr. Milan Horký z Muzea Boženy Němcové v České Skalici nazval svůj příspěvek Pracovní listy pro školy aneb Snaha nestačí. Jeho vystoupení účastníky velice zaujalo a lektor nezapřel svoji původní pedagogickou profesi.

Koncepcí pracovních listů v síti vizuální kultury seznámila přítomné PhDr. Katarína Přikrylová, Ph.D., z Univerzity Hradec Králo­vé.

Jak se připravuje metodika bylo téma, jemuž se věnovala Bc. Helena Selucká z Knihovny Jiřího Mahena v Brně, která ve svém příspěvku zúročila zkušenosti z tvorby metodických materiálů pro evropský projekt.

Další tři příspěvky byly zaměřeny na konkrétní aktivity knihoven. Bc. Markéta Poživilová seznámila přítomné s Projekty na literární téma, které zážitkovou metodou pro Knihovnu města Hradce Králové společně s dalšími kolegy připravuje. V loňském roce se projekt nazýval Magický podzim s Máchou a pro letošní rok je připravován projekt Erbenova zlatá nit. Mgr. Michaela Hašková z hostitelské knihovny předvedla ukázku z lekce IVU s názvem Po knihovně letem Čapkovým světem, kde seznamu­je studenty prostřednictvím aktivního vyhle­dávání informací o Josefu Čapkovi s knihov­nou. Miloslav Linc z Městské knihovny v Praze ve své prezentaci Seznamte se: Tolkienpředvedl zajímavé seznámení s žánrem fantasy literatury.

V příspěvku Informační zdroje aneb Podpo­ra zkvalitnění vyhledávání informací se Mgr. Ja­na Leparová zabývala cestami, jak naučit studen­ty formulovat své informační potřeby a orientovat se v množství informačních zdrojů. Poslední referát s názvem Jak knihovny prezentují IVU na svých webových stránkách aneb Hledání souvislostí z časových důvodů na semináři nezazněl, ale je k dispozici na internetu společně s ostatními příspěvky.

Po skončení druhého pracovního bloku byla pro zájemce připravena exkurze po nové budově hostitelské knihovny a večerní kulturní program, který spojoval hudbu, mluvené slovo a pohyb.

Druhý den začal workshopem. Účastníci (kterých bylo téměř 70) byli rozděleni do tří skupin a následně pracovali společně s vedoucími jednotlivých pracovních skupin Bc. Helenou Seluckou (Čtenářská gramotnost - skupi­na se zabývala pojmy čtenářská a informač-ní gramotnost), PhDr. Zuzanou Hájkovou (Knihovna, zdroj informací - skupina se zabývala přípravou konkrétní lekce) a Mgr. Janou Leparovou (Informační zdroje - skupina se zabývala definováním znalostí a dovedností, kterých by měl student SŠ v oblasti IVU dosáhnout). Po společné, téměř dvouhodinové práci prezentovaly všechny skupiny své náměty.

Posledním odborným příspěvkem na semináři byla přednáška s názvem Jak využít „kritické myšlení“ při přípravě lekcí a pracovních listů. Lektorka PhDr. Jana Doležalová, Ph.D., z Univerzity Hradec Králové shrnula poslání pracovních listů a možnosti jejich využití a ukázala jak rozlišovat hodnotné a vhodné položky od méně podnětných.

Všichni účastníci semináře byli velice aktiv­ní, rozvinula se i bohatá diskuse, která v elektronické podobě dále pokračuje. Většina pří­tomných se semináře IVU zúčastnila poprvé. Z reakcí účastníků bylo vidět, že je problematika IVU zaujala, a to je pro členy sekce do budoucna velmi zavazující. Ze závěrů semináře bych ještě ráda zdůraznila následující úkoly:

Účastníci semináře budou ve svých knihovnách a regionech informovat o novém pojetí informačního vzdělávání uživatelů. Krajským a pověřeným knihovnám sekce doporučuje věnovat se více vzdělávání knihovníků v oblasti IVU a začít organizovat regionální semináře a work­shopy. Pro sekci IVU SDRUK trvá úkol rozpracovat obsah jednotlivých modulů. Dále je sekce pověřena vypracováním jednotné strategie a terminologie IVU včetně navržení loga a vhodného sloganu pro IVU. Sekce se bude zabývat možností vytvoření vlastního webovéhoportálu, kde by na jednom místě byly soustředěny materiály a informace týkající se IVU.

Další celostátní seminář IVU je plánován na jaro 2012 v Praze.