Hlavní obsah stránky

SYLVA ŠIMSOVÁ ODPOVÍDÁ Z ANGLIE

Dotaz: Jaký vliv mají mobily na gramotnost britské mládeže?

Odpověď: National Literacy Trust právě vydal výsledky výzkumu o vztahu mezi používáním mobilu a gramotností dětí. Na otázky odpovídalo 17 000 dětských respondentů (více na www.literacytrust.org.uk).

Zatímco devět z deseti dětí vlastní mobil, jenom sedm z deseti vlastní knihy. Představa, že tři z deseti dětí doma žádné knihy nemají, je pro knihovníky otřesná. Domácí prostředí těmto dětem nenabízí dobrý základ gramotnosti.

Autoři výzkumu soudí, že úroveň vzdělanosti dětí závisí spíše na úctě rodičů ke vzdělávání než na jejich platu nebo třídním postavení. Děti, které rodiče v četbě nepodporují, o ní nemívají zájem. Podle výsledků výzkumu se dvěma dětem z deseti nedostává podpory od matky a třem z deseti od otce. Rodiče jim raději koupí mobil.

Rodiče jsou v životě dítěte vlastně prvními učiteli gramotnosti, což si bohužel mnoho z nich neuvědomuje. Předčítání nebo vyprávění na noc vytváří u dětí kladný vztah ke knihám.

Ráda vzpomínám na chvíle, kdy mi maminka četla na dobrou noc. Malé děti někdy nechápou, oč v příběhu jde, ale chápou, že dospělý, který jim předčítá, odloží svou práci a věnuje jim plnou pozornost. Společná četba může být silným citovým prožitkem, při němž se zastaví čas.

V naší rodině se traduje, jak jsem jednou, když si dědeček po obědě lehl na kanapíčko, vzala do ruky knihu a slovo od slova jsem mu recitovala Erbenovu pohádku Byl jeden král a měl tři syny... Neznala jsem písmena, ale věděla jsem, že kniha v ruce vkládá do úst slova. A pohádku jsem slyšela mnohokrát.

V dospělém věku jsem pravidelně čítávala dětem a později vnoučatům. Jako matka a babička jsem si při výběru knih pro předčítání svým dětským posluchačům uvědomovala, že každý večer nastává pro ně vzácná chvíle, která se už nevrátí. Ani tehdy, když si budou číst sami nebo si najdou jiné zábavy a mne už potřebovat nebudou.

V době královny Viktorie byla rodinná četba velice obvyklá. Dnes máme televizi. Třeba až jednou dojde elektrická energie, vrátíme se k rodinnému předčítání při svíčce...

Uživatelé mobilu nejsou úplně negramotní - pro jeho použití potřebují mít základní stupeň funkční gramotnosti. Jejich zájmový svět je však úzký. Pozornost, kterou jsou schopni svým zájmům věnovat, je omezená. Na internetu vyhledávají „infobits“ - úryvky informací. V novinách a časopisech jim stačí přečíst si několik slov pod obrázkem. Málokdy si přečtou celou knihu. Nikdy neobjeví radost prázdninové četby mnohasvazkových románů.

Mobily mají negativní vliv na kvalitu psaného jazyka. Uživatelé zjednodušují psané záznamy různými, často vtipnými, zkratkami. Například třípísmenové slovo „for“ [pro] nahradí jednomístným číslem „4”. Na první pohled jsou to změny zábavné, ale dlouhodobě poškodí pravopis uživatelů a kazí kvalitu jazyka.

Uživatelé mobilů jsou často varováni před negativním vlivem na zdraví, který mohou přístroje zanechat. V jednom z posledních článků s tímto námětem (www.bbc.co.uk/news/10629503) píše šéf zdravotní služby ve Walesu, že škodlivé účinky sice nejsou zatím dokázány, ale je dobře být opatrný… Doporučuje dětem, aby omezily délku hovorů, nebo aby raději místo telefonování posílaly esemesky.