Hlavní obsah stránky

ZE SVĚTA

Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR.

I knihovny v Zambii řeší vliv umělé inteligence (AI) na svoji činnost. Výsledky studie ukazují, že odborníci v oblasti knihovnictví a informačních věd očekávají příznivé vyhlídky AI, ale zároveň se obávají, že knihovníky nahradí. Studie bude knihovními radami a asociacemi využita jako zdroj k vypracování zásad pro implementace AI v akademických knihovnách a vyplnění výzkumného vakua v rozvojových zemích, jako je Zambie. AI má za cíl vytvářet nástroj, který může vykonávat úkoly, které normálně vyžadují lidskou inteligenci – řešení problémů, rozhodování a zpracování přirozeného jazyka. Avšak AI je stále v raných fázích vývoje a mnoho témat (např. soukromí, bezpečnost, etické otázky) je třeba ještě dořešit. Kromě toho, jak se technologie AI neustále vyvíjejí, bude důležité pro knihovny a informační služby držet krok s nejnovějšími trendy a přizpůsobovat tomu své služby. Knihovny se tradičně považovaly za instituce, které podporují přístup k informacím a znalostem. Nicméně využití automatizace a digitálních technologií v knihovnách byla pomalejší než např. v průmyslových odvětvích. Knihovny mají odlišný přístup ke znalostem, zaměřený spíše na uchování a zpřístupnění nežli na zisk. Snaží se vyřešit otázky souvisejícími s AI prostřednictvím nových způsobů, jak poskytovat přístup k informacím a znalostem s využitím digitálních technologií.

(IFLA Journal – Volume 49, October 3, 2023, s. 503–513)

45 let není skutečné výročí, ale v případě osobnosti Alice Hartmann Kunze a její činnosti v Německé státní knihovně se jedná o vhodnou příležitost k ohlédnutí. V roce 1978 byla historička umění Alice Hartmann pověřena tehdejším generálním ředitelem knihovny Horstem Kunzem vytvářet archiv originálních ilustrací, skic a návrhů pro dětské knihy. Nejprve vybrala relevantní dětskou literaturu, vytvořila pokyny pro výběr ilustrací, hledala umělce, kteří by tuto činnost podpořili. Za oněch 45 let se inventář rozrostl na více než 25 000 děl od 235 umělců. Tato sbírka obsahuje jedinečné zdroje pro trvalé zachování knižně historického výzkumu v oblasti dětské knihy. Pro sbírku se vybírají kompletní díla, která ukázkovým způsobem demonstrují umělecký vývoj a použité pracovní techniky. První přírůstky byly koncem 70. let a na počátku 80. let od starší generace umělců. V 80. letech a na počátku 90. let se sbírka rozrostla o díla dalších autorů, významné akvizice jsou také z období po roce 1993. Původně sbírka zpočátku sestávala téměř výhradně z děl umělců NDR, bylo nutné ji po sjednocení Německa doplnit o díla západních autorů. Sbírka originálních ilustrací se stala populární v celém Německu a stále přicházejí nové nabídky ilustrací ze všech spolkových zemí.   

(Bibliotheksmagazin, Jahrgang 18, Ausgabe 52, Nr. 2 – Juli 2023, s. 74–81)

Angažování zaměstnanců v celoživotním vzdělávání prostřednictvím organizovaných odborných akcí se stává stále náročnější i na Slovensku. Rozšíření znalostí použitím nových médií na různých internetových platformách zahrnuje mj. i online záznamy nebo streaming z akce; jejich obsah je lehce přístupný i z pohodlí kanceláře. Na druhé straně se tyto akce v podobě klasických jednosměrných přednášek stávají účastnicky nezajímavými a nefunkčními. Kultura a způsob poskytování a následně dalšího šíření informací a učení se v současnosti stále více snaží propagovat nejen vědomosti, ale i zájmy, nápady, rady, postřehy, otázky a úvahy, ve kterých se na povrch opět dostává lidský faktor, a to jak na straně řečníků, tak i na straně účastníků. Mnohé kulturní organizace upřednostňují onli-ne akce i vzhledem k množství výhod, které distanční forma poskytuje. S tím souvisí i fakt, že právě tento způsob organizace akcí přinutil knihovníky vážněji přistupovat k virtuálnímu prostoru a zároveň se seznamovat s problémy, které informační a komunikační technologie přinášejí. Často však nejde jen o řešení technických otázek. Na akcích a seminářích organizovaných Odborem služeb Slovenské národní knihovny (SNK) si lidé stále častěji přejí sdílet poznatky, nejvhodnější postupy a diskutovat o svých zájmech, přičemž vedle odborné diskuse oceňují shromažďování připomínek kolegů z oboru, kteří jsou v řešeních podobných úkolů úspěšnější. Knihovnický institut SNK se snaží motivovat další organizátory oborového vzdělávání na Slovensku k využívání všech inovativních forem vzdělávání.    

(Knižnica – ročník 23, č. 3, 2023, s. 12–19)

Připravil ROMAN GIEBISCH