Main content

VZDĚLÁVÁNÍ: Knihovna v obci (tentokrát pro Sdružení místních samospráv)

MARIE ŠEDÁ marie.seda@nkp.cz

V průběhu měsíců února až dubna letošního roku probíhaly vzdělávací stáže pro Sdružení místních samospráv. Co si pod tím můžeme představit? Vedení tohoto sdružení oslovilo Knihovnický institut Národní knihovny ČR, zda by nemohl připravit blok přednášek o knihovnách a knihovnictví, který by byl určen starostům, zastupitelům a pracovníkům obcí I. typu.1 Téma byla zvoleno zcela jednoznačně – Knihovna v obci.

Takové stáže jsme nedělali poprvé. V roce 2018 probíhal obdobný blok přednášek pod názvem Jak nastartovat obecní knihovnu. Ty proběhly jen v několika krajích, například v Olomouckém, Moravskoslezském, na Vysočině, v Jihomoravském a v Ústeckém kraji.

Letošní stáže byly stejně jako mnohé další akce poznamenány koronavirem, proto všechno probíhalo online. Na druhou stranu jsme to uchopili jako výzvu! Měli jsme možnost oslovit účastníky napříč Českou republikou – a z různých míst naší republiky jsme se do stáží také připojovali. Akce probíhala v rámci projektu Vzdělávání zástupců a zaměstnanců obcí I. typu 2018–21, reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/15_0010271, který je spolufinancován z EU.

Příprava

Příprava na stáže nebyla jednoduchá – bylo nutné připravit texty pro e-learning, prezentace k přednáškám, pracovní listy a také závěrečný test. E-learningové „opory“ slouží účastníkům stáží jako doplnění informací a soubor materiálů, ke kterým se mohou vracet. Nabízejí se také zájemcům, kteří se nemohou prezenčních nebo online stáží zúčastnit – ať už se jedná o neuvolněné starosty, zastupitele nebo knihovníky a další pracovníky obce. Navíc se tyto opory nabízejí i účastníkům jiných vzdělávacích aktivit (Univerzita starosty, Kurzy šité na míru, Škola místních samospráv aj.).

Formát stáží je jednou z forem vzdělávání, které se odehrávají jak přítomností na přednáškách, tak i soukromým studiem e-learningových podkladů. Obě formy studia jsou zakončeny testem, obsahujícím dvanáct otázek.

Online prezentace

Probíhaly vždy ve dvou dnech (úterý a čtvrtek) a celkově šlo o sedm hodin výuky. Připojovali jsme se pomocí aplikace MS Teams, otázky nám účastníci mohli posílat do chatu, případně nás oslovovali přímo. Pravda je, že na takové „instantní“ přednášky jsme si v posledních měsících postupně zvykli. Nic se ale nevyrovná přednáškám naživo, kdy můžeme ihned reagovat a rovnou s účastníky během přednášek komunikovat.

Obsah stáží byl velmi pestrý. Snažili jsme se postihnout témata, která jsou pro starosty, zastupitele i pracovníky obcí (včetně knihovníků) důležitá, zajímavá a nosná. Také jsme si přáli, aby všichni zapomněli na klasické klišé – knihovny jen půjčují knihy a nic se tam neděje.

Obsahová náplň

Co jsme pro posluchače připravili? Jako první přednášející vystoupil Vít Richter – zahájení věnoval představení Knihovnického institutu, a to proto, aby posluchači získali představu, jaký je obsah naší práce, kterým tématům se věnujeme a také že patříme mezi poradenská centra pro knihovny i starosty. Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2021–2027 (s výhledem do roku 2030) byla dalším tématem; účastníci stáže se dozvěděli, kam směřuje české knihovnictví a jaké trendy jsou pro náš obor významné. Svůj blok ukončil Vít Richter přednáškou s názvem Mimozdrojové financování. Představil grantové a dotační možnosti, na které mohou knihovny dosáhnout.

Marie Šedá představila novou příručku s názvem Knihovna v obci2 (pozn. red.: blíže viz Čtenář, 2021, č. 3, s. 106–107). Jedná se o publikaci určenou prioritně starostům, místostarostům a zaměstnancům obcí; využít ji mohou také knihovníci a rovněž kulturní aktéři v obcích. Příručka je komplexním materiálem, zachycujícím celé spektrum informací o tom, jak a s jakou pomocí rozvíjet činnost knihoven v obcích. Marie Šedá se ve své další přednášce věnovala Elektronickým službám a koronaviru – na mnoha praktických ukázkách seznámila posluchače se širokou škálou aktivit našich knihoven.

Díky Lucii Macháčkové, mj. komisařky Knihovny roku, byly účastníkům stáže představeny zajímavé a moderní knihovny v malých obcích. Na základě jejích zkušeností získali posluchači mnoho informací a inspirace o aktivitách i prostředí menších knihoven. Její další přednáška představila zajímavé a nepříliš často zmiňované téma – co je to Knihovna věcí a jaké předměty si díky tomu mohou lidé v knihovnách kromě knih rovněž vypůjčit. Také seznámení s regionálními funkcemi knihoven, širokou spoluprací knihoven a financováním z prostředků jednotlivých krajů bylo zajímavým tématem.

O tom, že knihovny nejsou jen půjčovnami knih, hovořil Roman Giebisch ve svém příspěvku na téma Projekty na podporu čtenářské gramotnosti. Zaujal představením akcí, mnohých aktivit knihoven tematicky se dotýkajících od knih a čtení pro nejmenší až po čtení poezie. Poskytl dokonalý přehled toho, co knihovny a knihovníci umějí k podpoře čtení a rozvoje gramotnosti nabídnout.

Pro posluchače byl objevný zvláště příspěvek Lenky Dostálové, která představila Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukce knihoven. Díky tomu se dozvěděli, že právě toto centrum je pro starosty důležitým místem, kam mohou směrovat své otázky. Jak se na stránce centra orientovat, jak si vybrat správný mobiliář a jak zónovat knihovnu – to byla jen krátká ochutnávka toho, co metodické centrum nabízí. A nabízí toho opravdu hodně.

Rekapitulace

Ještě trochu statistiky: šestkrát jsme zvládli dva přednáškové bloky (celkem sedm hodin lekcí rozdělených do dvou dnů), přednášeli jsme od února do dubna, nás přednášejících bylo pět, oslovili jsme cca 150 posluchačů, které jsme seznámili s následujícími deseti tématy:

— Koncepce rozvoje knihoven

— Představení Knihovnického institutu NK ČR

— Mimozdrojové financování

— Příručka Knihovna v obci

— Knihovna 21. století v malé obci (ohlas soutěže Knihovna roku)

— Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven

— Projekty na podporu čtenářské gramotnosti

— Knihovna věcí

— Elektronické služby a koronavirus

— Služby knihoven knihovnám.

Na závěr si můžeme připomenout, že cílem vzdělávacích stáží bylo představit ucelený blok informací o knihovnách a knihovnictví, využitelný pro zástupce a zaměstnance obcí I. stupně. Přednášky jsme doplnili doprovodnými videoukázkami, mnohými příklady dobré praxe i osobními příběhy a zkušenostmi. Ukázali jsme krásné a povedené rekonstrukce knihoven, plánované přestavby brownfieldu na knihovnu a obecní úřad, nechyběly ani příklady zajímavě řešených exteriérů i interiérů knihoven ze zahraničí.

Testovací otázka na úplný závěr – víte, se kterými spolky a sdruženími obcí knihovny spolupracují?

 

1 Obce 1. typu – obce s „běžnými“ obecními úřady (obce „I“); další agendy, jako např. Czech Point, stavební úřad apod. pro její občany vykonávají obce vyššího typu.

2 Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/docs/knihovna-v-obci_prirucka-pro-starosty.pdf